Distributieriem

'De distributieriem vervangen is duur. Mijn garagist wil dat eerder uitvoeren dan in het onderhoudsboekje staat aangegeven. Is dat wel nodig?'

Better safe than sorry…

Duur, ja, maar nodig

Omdat een distributieriem duur is, stellen bestuurders de vervanging ervan soms uit. De kosten (300 à 1.000 euro) wegen echter niet op tegen de reparatie van motorschade als de riem tijdens het rijden breekt.

Wat doet die riem?

Bij het starten brengt de startmotor de krukas in beweging en gaan de zuigers op en neer. De krukas doet via tandwielen en de distributieriem de nokkenas draaien, die de motorkleppen op het juiste moment opent en sluit, voor een goede werking van de motor, maar ook om de bewegende zuigers niet te raken.

Een distributieketting gaat meestal een motorleven lang mee. Een distributieriem is helaas meer aan slijtage onderhevig. Breekt de riem, dan staan de kleppen abrupt stil en loopt de motor ernstige schade op. Stilvallen in het verkeer is ook niet zonder risico.

Wanneer vervangen?

In het instructieboekje lees je om de hoeveel kilometer én jaren de distributieriem vervangen moet worden, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt. Voortschrijdend inzicht verandert dat advies soms, als een automodel langer bestaat. Je dealer weet dat en zal de distributieriem dan eerder vervangen.

  • Fiat adviseert voor sommige Ducato’s vervanging na 4 jaar of 120.000 km. Voor sommige modellen is die interval later bijgesteld tot 3 jaar.
  • Renault, Mercedes, Ford en Volkswagen bepalen ook hun eigen vervangingsinterval per model.
  • De vervanging wordt genoteerd in het onderhoudsboekje. Ook plakt een garagist soms onder de motorkap een sticker met de vervangingsdatum.
Gepubliceerd op vrijdag, februari 5, 2021 door Wim De Roos

Delen