Tips en tricks om je banden in optimale conditie te houden

De banden van een camper gaan lang mee. Ze slijten niet meteen door intensief gebruik, maar ze verouderen wel. Zo is een camper meestal de volledige rit beladen tot zijn maximale gewicht, in tegenstelling tot een bestelwagen. Tel daarbij de vele uren in volle zon, lange stilstand in de stalling en de kans dat banden in contact komen met wegkanten, stoepranden en de berm. Hoe goed je de banden ook verzorgt, op een gegeven moment zijn ze het toch aan vervanging toe.

Wanneer vervangen?

  • Na 6 of 10 jaar?

    Vaak is het advies om banden die zes jaar oud zijn, te vervangen. Al staan niet alle bandenfabrikanten daar unaniem achter. De sector neemt liever de gebruiksjaren als uitgangspunt in plaats van de productiedatum. Bovendien is een gebruiksduur van tien jaar tegenwoordig geen uitzondering meer. Het is wel aangeraden je camperbanden na zes jaar gebruik regelmatig te controleren en bij twijfel een bandenspecialist te raadplegen.
     

  • 2 jaar oud = nieuw

    Op de wang of zijkant van de band staat de aanduiding DOT, gevolgd door de viercijferige code voor de productiedatum. Zo staat 2120 bijvoorbeeld voor week 21 in het jaar 2020. Tot twee jaar na de productiedatum mag een band als nieuw beschouwd worden. De opslag in een bandenmagazijn gebeurt zo zorgvuldig dat banden daar niet verouderen. Het gebruik, de vervorming, de inwerking van zonlicht en andere invloeden van buitenaf leiden wel tot veroudering.
     

  • Wat kost dat?
    Iedere leverancier hanteert verschillende prijzen voor banden en ventielen, en voor het wisselen en balanceren ervan. Soms zijn er speciale aanbiedingen, bijvoorbeeld van merkbanden die al wat langer opgeslagen liggen. Online lopen de prijzen per bandenmaat ook nogal uiteen, van 87 tot 150 euro. Voor een allweatherband speciaal ontwikkeld voor campers moet je rekenen op zo’n 180 euro. Je vraagt dus beter meerdere offertes aan. Zo bespaar je al snel ettelijke euro’s.

Wat zegt de wet?

Voor de (rem)veiligheid moet de profieldiepte van de banden op één as ongeveer gelijk zijn. Met andere woorden: ze moeten hetzelfde profiel hebben. Is een draairichting aangegeven, dan moet die in de rijrichting gemonteerd zijn.

De minimale profieldiepte van een autoband is 1,6 millimeter over de hele omtrek. In het profiel zijn overdwars slijtage-indicatoren opgenomen van 1,6 millimeter. Waar die ribbels lopen, is met de letters TWI (Tread Wear Indicator) aangegeven op de wang van de band. Is het profiel tot aan dat randje versleten, dan moet de band worden vervangen. Winterbanden hebben soms een extra Winter Wear slijtage-indicator van 4 millimeter.

Tijdens de keuring van de camper worden banden gecontroleerd op profieldiepte, scheuren, bulten en deuken, barsten of droogtescheuren in het profiel en veroudering.

Controleer je banden zelf

Dat doe je makkelijk met een zaklantaarn. Zo kijk je tussen het profiel en aan de naar binnen gerichte kant. Builen, bulten en deuken wijzen op breuken, problemen met de koorlagen of het loopvlak. Check zeker ook of het ventiel in goede conditie is. Speciale ventielen met een interne metalen schacht zijn veiliger voor banden met een druk boven 4,5 bar.

Na lange stilstand: let op voor platte kantjes

Door een langdurig stilstand kunnen banden enigszins vervormen en afplatten. Verplaats een camper daarom af en toe of plaats de banden in speciale schotels. Verhoog voor het stallen in elk geval de bandenspanning met een half bar. Ondervind je toch wat gehobbel? Geen zorgen. Elke band zal na enkele kilometers rijden bij bedrijfstemperatuur zijn oorspronkelijke vorm weer aannemen.

 

Ingrediënten voor maximale bandenprestaties

  • De juiste bandenspanning

    Rolweerstand, brandstofverbruik, slijtage, draagvermogen, rijstabiliteit en de remweg: allemaal hebben ze baat bij de juiste bandenspanning. Hanteer hiervoor het advies van de camperfabrikant. De aangegeven bandenspanning geldt voor een koude band die nog niet gereden heeft. Na een kwartier rijden is de bandenspanning namelijk al 0,2 tot 0,4 bar hoger.

    Sensoren in de velg of op het ventiel bewaken de bandenspanning.

    Bij een te lage bandenspanning vermindert het draagvermogen. In het loopvlak loopt de temperatuur op omdat het rubber meer vervormt. Zo kan schade ontstaan aan de constructie, kan het loopvlak losraken en het karkas breken op een ribbel in het wegdek. Zelfs als dat niet gebeurt, verbruik je op te zachte banden te veel brandstof.
     

  • De juiste maat

    De toegelaten band voor je camper vind je terug op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig en in het Proces Verbaal van Goedkeuring. Een band met de aanduiding 225/75 R16 C is een Radiaalband van 225 millimeter breed en 75 millimeter hoog, met een 16 inch velg. De C staat voor Commercial, een band voor bestelwagens. Of er staat CP (Camping Pneu) achter. In dat geval gaat het om een extra sterke band, speciaal voor campers. Kies je de verkeerde maat, met een andere diameter, dan komen de werkelijk gereden snelheid en de snelheidsaanduiding op het dashboard niet overeen. Die band kan ook niet in de wielkast passen en zo problemen veroorzaken.
     

  • Het juiste draagvermogen

    De volledige maataanduiding ziet er, bijvoorbeeld, uit als volgt: 225/75R 16CP 118 R. Achter de maatvoering vind je de maximale belasting van de band, de loadindex. Deze lijst staat online. In dit voorbeeld staat 118 voor 1.320 kilogram draagvermogen. Staan er twee getallen, dan geldt het lagere getal voor gebruik bij dubbellucht (twee banden per kant) aan de achteras. Het draagvermogen moet passen bij de maximale aslast. Die vind je op het typeplaatje onder de motorkap.
     

  • Het juiste verbruik

    De rolweerstand van banden bepaalt voor 20 tot 30 procent het brandstofverbruik. De meest energiezuinige band heeft de laagste rolweerstand en verbetert de prestaties in de loop van zijn levensduur met minder profiel. Voorzichtig doorrijden tot de minimumprofieldiepte levert dus tweemaal een besparing op. De juiste bandenspanning is daarbij wel heel belangrijk. Het verschil tussen een A (beste) en G (slechtste) gelabelde band kan een brandstofbesparing tot 9 procent opleveren
     

  • De juiste grip

    Deze schaal geeft aan hoe de autoband op een nat wegdek presteert bij remmen van 80 kilometer per uur tot stilstand. Op de schaal kan de remafstand 18 meter schelen. In deze categorie geven de classificaties de relatieve remafstanden aan en niet de remweg in praktijksituaties.
     

  • Het juiste geluid
     
  • Het geluidsniveau is in drie categorieën verdeeld aan de hand van accolades achter de afbeelding van de speaker. De norm is vastgesteld op twee accolades of 72 decibels. Banden met drie accolades overschrijden dat geluidsniveau. Een band met een laag geluidsniveau en één accolade produceert meer dan 3 decibels minder, wat overeenkomt met zeker een halvering van de geluidsproductie.

 

Energielabels voor banden

Europa legt een verplicht energielabel vast voor banden in de voertuigcategorie C1 en C2. Voor banden van zwaardere campers boven 3,5 ton (categorie C3) geldt een informatieplicht over de eigenschappen.

Dat energielabel zegt niets over de kwaliteit en prestaties van een band. De beste band bepaal je alleen via vergelijkingstests. Toch geldt: keep it simple. De gemiddelde, defensief rijdende motorhomebestuurder komt nooit aan de maximumcapaciteit qua wegligging, grip, aquaplaning en slijtvastheid. Met de pictogrammen op het energielabel lees je drie essentiële kenmerken: de brandstofefficiëntie, grip op nat wegdek en de geluidsproductie.

Speciale banden

  • Bestelwagenbanden

    C-banden, ontwikkeld voor bedrijfswagens, zijn geschikt voor lichtere campers en zelfs aanhangwagens. Welke C-band je kiest heeft te maken met het draagvermogen en met het EU-energielabel. Al wordt kiezen steeds moeilijker. Wie het hele jaar door rijdt en dus ook af en toe in de sneeuw, kan met een vierseizoenenbestelwagenband prima vooruit. Ook ’s winters. Semperit biedt bijvoorbeeld de nieuwe band Van-Allseason aan. Michelin heeft de Agilis Cross Climate in zijn gamma, maar verwijst voor campers naar de Agilis Camping, een zomerband voor campers.
     

  • CP-camperbanden

    CP-banden zijn speciaal ontwikkeld voor campers. Ze zijn voorzien van een sterker karkas waardoor de band in theorie minder snel problemen krijgt onder de zware last van een camper. Het sterkere karkas vangt ongelijke belasting tussen links en rechts beter op en zal minder snel platte vlakken geven bij lange stilstand. Een camperband met wintereigenschappen is de Continental VanContact Camper. Elk land bepaalt zelf wanneer winterbanden verplicht zijn. Die info vind je op pasar.be/landenfiches.
     

  • Winterbanden

    Michelins Agilis Camping en de Continental VanCoCamper zijn bekende CP-banden voor campers. Ook ’s winters waren die banden overal toegestaan door het M&S-teken (Mud Snow). Vandaag is het sneeuwvloksymbool de standaard voor winterbanden. Onder nieuwe campers van Duitse makelij zien we daarom steeds vaker de nieuwere vierseizoenencamperband Continental VanContact Camper.

Wie veel en vaak op wintersport gaat, vindt waarschijnlijk betere winterprestaties in 100% winterbanden. Deze banden zijn doorgaans wat duurder. Uit twee sets banden – een zomer- en een winterset – haal je 120.000 tot 160.000 kilometer rijplezier. Dat is misschien niet voor iedereen even zinvol.

Voor echte winterbanden vallen we terug op bestelwagenbanden met C-aanduiding. Kies je voor de Michelin Agilis Alpin, dan verwijst Michelin ook hier terug naar de Agilis Camping. Michelin valt daarmee af. Bij Continental zijn de Vancontact Winter of de Vanco Winter 2 beschikbaar in campermaten.

Gepubliceerd op vrijdag, oktober 8, 2021 door Wim De Roos

Delen