Problemen met de versnellingsbak

‘Er zouden problemen zijn met de automatische versnellingsbak van de Fiat Ducato. Klopt dat?’

Voor meer Comfort Matic 

Fiat introduceerde afgelopen jaar een echte automatische versnellingsbak met koppelomvormer. Daarvoor zijn Ducato-campers veelal uitgevoerd met een Comfort Matic-versnellingsbak. Dat is een elektronisch geregelde mechanische versnellingsbak die handmatig of geautomatiseerd schakelt. Een elektro-hydraulische schakelrobot bedient automatisch de koppeling en regelt het overschakelen. 

Up, up and away!  

Omdat de bak is uitgerust met een koppelingsplaat, is een knopje ‘UP' aangebracht bij de versnellingspook. Daarmee beïnvloedt de bestuurder het wegrijden op een helling. De versnellingsbak zal dan bij een hoger toerental schakelen, wat de koppeling op hellingen spaart. Zet ‘UP’ pas uit als de helling is genomen, want ook bij terugschakelen heb je er voordeel van.  

Opgelet! UP werkt alleen in de stand ‘automatisch’. Fiat wijt sommige problemen met de koppelingsplaat aan het niet gebruiken van dat knopje.  

Gebruik de rem 

Om beschadiging te voorkomen mag je het gaspedaal absoluut niet gebruiken om wegrollen te voorkomen, bijvoorbeeld als de auto stilstaat op een helling! 

Houd de camper op zijn plaats met het rempedaal of de handrem.  

Bij bergop wegrijden geleidelijk – maar stevig – gas geven, ook weer om de koppeling te sparen.  

Zet de versnelling vrij als je tot stilstand bent gekomen. Dat voorkomt ongewenst opwarmen van de koppelingsplaten.  

Tip: Houd ook rekening met die koppeling tijdens het manoeuvreren en achteruitrijden. Doe dat bij voorkeur met enige voortvarendheid.  

Gepubliceerd op woensdag, januari 13, 2021 door Wim De Roos

Delen