Nooit meer poetsen

Nanocoatings, keramische coatings, glascoatings: ze zijn ‘hot’ in de autowereld als het gaat om het beschermen van de kostbare laksystemen van bijvoorbeeld sportauto’s. Ook bij campers zijn deze coatings in opkomst. Maar wat zijn het en hoe werken ze eigenlijk?

Gespecialiseerde poetsbedrijven voorzien Porsches, Lamborghini’s en Ferrari’s van een keiharde, glanzende coating die het lakwerk zo glad maakt dat vuil zich er niet meer aan hecht en waardoor waterdruppels direct van de lak parelen. Nanotechnologie verbetert deze eigenschappen en zorgt ervoor dat de coating zich goed hecht op – of liever ín – het oppervlak. Het wondermiddel in deze coatings is siliciumdioxide (SiO2), een product dat ook wordt gebruikt bij de vervaardiging van keramiek en glas. Vandaar dat ’nanocoating’, ‘keramische’ en ‘glascoatings’ begrippen zijn die door elkaar worden gebruikt in de wereld van car detailing.  

Nanocoating? 

‘Nano’ komt van het Latijnse woord nanus (‘dwerg’). Het is een meeteenheid: een nanometer is een miljoenste deel van een millimeter. Om een beeld te krijgen: een mensenhaar is 80.000 nanometer dik. Door hun bizar kleine afmetingen hebben nanodeeltjes een sterke impregnerende werking. Ze dringen diep in oppervlakken en hechten zich op molecuulniveau aan het materiaal. Nanotechnologie verandert daarmee de structuur en voegt eigenschappen toe. Poreuze oppervlakken worden met nanocoatings gedicht en zo glad gemaakt dat water, olie of vuil er zich niet meer aan kunnen hechten, waardoor ze gemakkelijk te reinigen zijn.  

De technologie wordt bijvoorbeeld toegepast voor zelfreinigende ramen van wolkenkrabbers, of op zonnepanelen die daardoor optimaal blijven presteren. Nanotechnologie wordt ook gebruikt voor muren en standbeelden om ze te beschermen tegen graffiti. In de zeilwereld worden nanocoatings gebruikt om wedstrijdschepen sneller te laten varen en om zeilen waterafstotend (en daardoor lichter) te maken. Door nanocoatings worden oppervlakken bovendien UV-bestendig, zodat ze nauwelijks nog gevoelig zijn voor verkleuring of voor verwering. En dus zijn ze ook ideaal in de auto-industrie.  

Het aanbrengen van een nanocoating is echter geen klusje voor de doe-het-zelver, onder meer omdat de te behandelen oppervlakken brandschoon moeten zijn. Anders werkt nanocoating juist averechts: je sluit de vervuiling in, tot diep in de poriën van het materiaal. En die gaat er nooit meer uit.  

Belangrijk bij de voorbereiding is dat de camper grondig wordt schoongemaakt in een aantal stappen waarbij ook hardnekkige vuilresten en kalkafzetting worden aangepakt met speciale reinigingsproducten. Kleine oneffenheden en krasjes worden weggewerkt door het oppervlak te ‘kleien’ en daarna wordt de camper gepolijst, soms tot drie keer toe, afhankelijk van de staat van de lak. Na opnieuw een grondige schoonmaakbeurt wordt de camper helemaal ontvet en dan pas volgt de nanobehandeling. Inmiddels is de camper dan al zeven tot negen keer volledig gewassen, afgespoten en gepolijst.  

Tijdens de nanobehandeling wordt de coating met de hand in de lak gewreven, telkens een klein gedeelte. De coating verdwijnt in het oppervlak en als de lak verzadigd is, wordt de coating met een speciale doek uitgewreven. Daarna kan de coating uitharden en is de lak volledig geseald. Deze behandeling wordt dus uitgevoerd op al de verschillende oppervlakken: lak, kunststof, stickers, wielen en ramen, maar bijvoorbeeld ook op de vergrendelknoppen van de serviceluiken. 

Het eindresultaat is een camper die  

  • harder glimt dan in de showroom. Regendruppels zullen jarenlang van je camper af parelen. Als we de proef op de som nemen, zien we dat we vuil heel eenvoudig met een waterslang kunnen verwijderen. Voor insecten op de voorruit van de camper is een vochtig doekje al voldoende.  
  • nooit meer in de was gezet hoeft te worden. Door de UV-bescherming behoudt de camper jarenlang zijn oorspronkelijke glans. Met een tweejaarlijkse wasbeurt behandel je de camper vervolgens zelf met een speciale onderhoudsshampoo die de nanocoating keer op keer activeert. Daardoor blijft de beschermingslaag jarenlang werken. Carpro geeft een garantie van 3 jaar, maar met de juiste nabehandeling moet de beschermende werking zeker 6 jaar of zelfs langer actief kunnen blijven. 

Ook voor campers 

Nanocoatings worden ook steeds vaker toegepast op nieuwe en gebruikte campers. Belangrijk om weten is dat de laklaag op recreatievoertuigen vele malen dunner is dan op auto’s. Daarom is het aanbrengen van een coating een klus voor de vakman. De meeste merken die nanocoatings produceren, gebruiken een en dezelfde coating voor diverse oppervlakken. Carpro daarentegen levert nanocoatings voor verschillende toepassingen: voor de laklaag, de striping,de (kunststof) ramen, de voorruit, de wielen en kunststofdelen zoals de (ongelakte) spiegels van buscampers. 

Wat kost dat? 

Het proces is arbeidsintensief en dus niet goedkoop. Reken voor een halfintegraal van 7 m op € 1.799 en voor een buscamper van 6 m op € 1.495. Voor dat bedrag worden alle oppervlakten diverse malen volledig gereinigd, gepolijst en vervolgens behandeld met de Carpro Professional nanocoatings die optimale bescherming bieden tegen UV-straling, vervuiling, vliegroest, remstof en insecten, voor minimaal 3 tot 6 jaar.  

Volledig nano 

  • De Carpro-raamcoating maakt de ramen extreem glad, waardoor regendruppels er vanaf 60 km/u vanzelf af vliegen – het gebruik van ruitenwissers is daardoor bijna niet meer nodig.  
  • Lichtmetalen wielen krijgen een behandeling waarna onder andere remstof nauwelijks meer aan de wielen hecht. De wielen zijn daardoor veel makkelijker schoon te maken.  
  • Ook gewrapte en matte oppervlakken – zoals de striping – worden optimaal beschermd tegen UV-straling en blijven daardoor veel langer kleurecht. Onbehandelde kunststofoppervlakken krijgen een coating die voorkomt dat ze dof en mat worden.  
  • Er zijn ook nanocoatings voor tapijt, stoffering en lederen stoelen. 

www.carmotec.be   

We volgen de verschillende stappen in de nanocoating van een integraalcamper bij het Nederlandse bedrijf Carmotec Detailing, net over de grens in Yerseke (Zeeland). Het bedrijf doet dat ook op locatie bij kampeerbedrijven in België.
Stap1 De camper wordt natgespoten zodat het vuil kan voorweken. Daarna wordt hij met de hand gewassen.
Stap 2 De camper krijgt een schuimlaag om aangekoekt vuil los te maken. Daarna wordt hij opnieuw gewassen en afgespoten.
Stap 3 Het voorraam krijgt een extra behandeling om ook de laatste insecten te verwijderen.
Stap 4 Hardnekkig vuil en eventuele kalkresten krijgen een aparte behandeling. Daarna wordt de camper opnieuw afgespoten.
Stap 5 Krasjes op de motorkap worden verwijderd met een speciale ‘klei’.
Stap 6 De wielen krijgen een speciale behandeling om remstof en ijzerdeeltjes te verwijderen.
Stap 7 Kleine oneffenheden in de motorkap worden gepolijst. Bij gebruikte campers wordt de hele camper gepolijst, soms zelfs drie keer.
Stap 8 Na het afspuiten wordt de camper buiten gedroogd.
Stap 9 Daarna wordt de camper tot in de kleinste details ontvet.
Stap 10 De nanocoating wordt druppelsgewijs aangebracht op een speciaal microfiber doekje en dan met de hand geïmpregneerd in de laklaag en uitgewreven met een droge doek. Hierna is de lak geseald. Na enkele minuten uitharden is de camper klaar.
Gepubliceerd op woensdag, januari 13, 2021 door Dick William Harinck

Delen