Klein, maar fijn

Thomas De Boever vond zichzelf een echte camperman en had nooit gedacht dat een caravan iets voor hem – of andere fans van off road avonturen - zou zijn. Totdat hij de Caretta Off-Road caravan ging uittesten. Klein, lief en stoer. En Thomas werd verliefd…

Ik ben geen caravanmens. Ik noem mezelf een zwerver, een wolf die rondtrekt, een eenzame brombeer, een natuurmens, een reiziger, een globetrotter. Noem me zoals je wil. Hoe je het ook bekijkt: ik ben niet het type dat in een caravan past. Zo dacht ik toch.

Ik vond mezelf eerder een camperdier. Een camper zet je neer waar je wil. Zonder vooraf te plannen. Dat kan niet met een caravan, dacht deze onwetende man… Maar dan mag je een caravan testen, en word je op slag verliefd… op een caravan. Of beter, op een caravannetje. Een miniversie van wat je altijd dacht wat een caravan was. Maar wel een stoer caravannetje, de kleine Rambo van de caravans. De Caretta Off-Road caravan, daar gaat het over. Klein, licht en stoer.

Lief en lekker licht

Even wat caravanresearch doen: Pinterest en Instagram blazen me omver met sommige offroad caravans, made in the USA. Ze zijn net als het cliché over Amerikanen: groot en lomp. Het zijn hippe dingen, maar je hebt er wel een potige 4x4 voor nodig. Zo’n monster misstaat niet in Texas, maar hier zijn ze gewoon te lomp en te log. Voor dit charmante caravannnetje volstaan heel wat minder PK’s en spierrollerij, al toont kleintje wel graag zijn biceps.

‘Op de Belgische markt is Caretta niet zo bekend. Maar als verdeler zochten we naar lichtere caravans,’ verteld David De Beuf van Europacaravans, verdeler van Caretta in Kluisbergen.

‘De vraag naar lichtere caravans, onder de 1000 kg of onder de 750 kg, is de laatste jaren sterk gestegen. De reden daarvoor? Auto’s die minder mogen trekken,’ weet David. ‘Ook jonge gezinnen met twee jonge kinderen die bijvoorbeeld met een Berlingo rijden, zoeken een caravan. Zo heeft Caretta bijvoorbeeld zijn Dopio. Dat is een kleine en lichte caravan voor vier personen. Dat was de reden waarom we begonnen met Caretta.’

‘Toen de eerste contacten gelegd waren en we de fabriek bezochten in Turkije, zagen we de kleinste modellen ook staan: de 1500 en zijn verwilderde broer: de Caretta Off-Road. Deze twee modellen vormden een mooie aanvulling in het segment dat we reeds hadden en hiermee konden we ook de avonturiers bereiken.’

Lichte druppel

Dat laatste kan ik beamen. Deze offroad dwerg vráágt erom om mee op avontuur te gaan. Maar: genoeg gepalaverd. We gaan aankoppelen en weg ermee!

Wat me meteen opvalt, is dat deze caravan achteraan je wagen helemaal niet opvalt. Je voelt natuurlijk dat je ‘iets’ trekt, maar veel is het niet. De druppelvorm van deze lichtgewicht verbetert de aerodynamica, bovendien is deze caravan uitgerust met een anti-slinger koppeling en is hij volledig geremd. Zelf rij ik met een elektrische Škoda die maximaal 1200 kg mag trekken. De versie die ik meekrijg weegt 900 kg en rolt achter me aan als een lichtgewicht. Dat vormt dus geen probleem.

Zwaargewicht… slaapt als een roosje

Zelf kom ik eerder uit de klasse van de zwaargewichten. Met mijn bijna 2 meter en mijn honderd kilo vraag ik me af of ik wel in deze druppel pas… Eens afgekoppeld en neergepoot is dat het eerste dat ik zal testen: of ik er überhaupt in kan. Er is plaats om met twee volwassenen naast elkaar te liggen. Het lukt zelfs met twee mensen van mijn formaat! Onderaan de matras bij mijn voeten voelt het eerst wat krap aan, niet in de lengte, maar wel in de hoogte. Boven het voeteinde bevindt zicht namelijk het opberggedeelte met de kastjes en een soort ‘hangmat’ waar je ook wel enkele spullen in kwijt kan. In de lengte is deze slaapaanhanger zeker groot genoeg. Het bed ligt ruim en comfortabel. Ik zie mezelf wel wildkamperen in het bos met dit hebbeding. Geen beer of wolf krijgt me uit dit lekkere bed gejaagd.

Basic, maar goed bedacht

Ook de binnenverlichting is gezellig. Je kan kiezen uit een normale stand of een sfeervolle rode verlichting. Misschien wat overbodig, een rode binnenverlichting in La Grande Forêt de Saint-Hubert, maar wel grappig. Hopelijk vinden de beer en de wolf dat ook en laten ze me slapen. De binnenafwerking is ook helemaal prima. De ruitjes aan beide zijdes kunnen open en er is zowel een vliegenraam als een verduistering voorzien. Een dakvensterje geeft je zicht op de wilde natuur, die je zo graag met dit sleurhutje wil ontdekken. Het is basic maar er is wel goed over nagedacht. Zo voelt het interieur aan.

Bovendien geeft deze  caravan me een degelijke indruk. Er is gedacht over gewichtsbesparing, maar dat resulteert niet in een fragiel gevoel bij de gebruikte materialen. Achter het bed vind je ook een kleine opbergruimte waar wat kleren of boeken in passen. Ik hoef hierbij niet te vertellen dat je, alsje op reis gaat met deze kleine jongen, je reisgarderobe niet dezelfde kan zijn als die bij een verblijf in de Ritz. Je reist klein, maar fijn. Pas daar dan ook je gedrag op aan.

Hou het simpel

Uitbreidingsmogelijkheden zijn er natuurlijk door het aluminium bagagerek bovenop het dak. Zelf gebruik ik dat liever om twee mountainbikes op te plaatsen. Dit is een model voor de avontuurlijke sportieve reiziger en mountainbikes lijken me dan toch wel een must. Als je met vier reist, kan je ook een daktent boven op de caravan plaatsen. Maar dat beperkt de garderobe nog meer. Al kan je natuurlijk ook veel spullen kwijt in je wagen.

De achterklep van de caravan opent zicht naar het kookgedeelte. Ook hier geldt het motto ‘hou het simpel’. Er is één vuurpitje en een spoelbak. De opbergruimte in de keuken is groot genoeg om een kookset en de nodige eetvoorraad mee te sleuren.  Naast het kookgedeelte zit de ijskast. Het is een Evercool koelbox van 35 liter, die wat te klein uit valt. Je krijg er echt niet veel in.

Hoog op z’n poten

Hoe het chasis en de bovenbouw zich echt gedraagt op een zwaar offroad terein kan ik jullie eerlijkheidshalve niet vertellen. Maar de grotere wielen, met all-terrain banden in deze versie beloven in ieder geval de juiste respons op wat ruwer terrein. Door de grotere wielen staat deze caravan ook wat hoger op zijn poten. Ook is er extra versteviging rondom de caravan, door de fabrikant heerlijk Aggresive Protective bars genoemd. Het is alsof de gehele caravan omringd is door een bullbar. Je kan dus eventueel al eens tegen een boomje aanschuren. Geen torenhoge stress, want die extra bescherming bespaart je hopelijk al te veel schade. Raak je van je off road-avontuur toch gestrest, met zweetvijvers tot gevolg? Zelfs dan weet deze kleine held raad. Er is een buitendouche voorzien.

Een ander gevolg van te wild de verharde paden verlaten kan wel eens een lekke band zijn. Hiervoor is in de versie die wij testen ook een oplossing voorzien: aan de buitenkant van de caravan hangt een stoer, volwaardig reservewiel, met off-road band.

Pimpen als een Harley

De Caretta komt met een waslijst aan accessoires, waarmee je je offroad caravan nog ruiger kan personaliseren dan een Harley Davidson. Plek voor een schop bijvoorbeeld, een zonnepanneel of zelfs dieselverwarming voor je volgende winterse avontuur. Voor romantische zielen die een zacht muziekje willen, kan er een multimediaplayer in geplaatst worden. Praktisch is dan weer de opblaasbare voortent die aan de caravan kan bevestigd worden. De batterij van 60A kan eventueel vergroot worden naar 120A

Deze kleine reus heeft dus echt wel wat mogelijkheden en zal de sportieve avonturier veel plezier bezorgen. Dit kan voor de prijs van €19.550 voor het model dat wij testen.

Met dank aan Europa Caravans in Kluisbergen voor het ter beschikking stellen van dit testmodel.

Gepubliceerd op dinsdag, juli 11, 2023 door Thomas De Boever

Delen