GETEST. Hymer B-MC T 580. 'Zalig om in te vertoeven'

Aan de rand van het Zuid-Duitse stadje Bad Waldsee kan je niet naast de grote showroom, ateliers, kantoren en zelfs een heus museum van de Erwin Hymer Group kijken. In dit camperwalhalla krijgen we de sleutels van een netjes afgeborstelde Hymer B-klasse ModernComfort T 580. De Duitsers lanceerden deze halfintegraal camper in 2018. Vorig jaar werd hij met lof overladen. We zijn benieuwd.

Tester 1: Gunter Hauspie. ‘Comfortabel voor duo’

Hoog rijcomfort

In de Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg liggen de roots van Hymer en Mercedes. De trouwe samenwerking tussen beide topmerken laat zich in dit model voelen. Zodra we achter het stuur zitten en over de bochtige landwegen van het Schwäbisches Oberland slingeren, zijn we verrukt door de soepele Sprinter 314 CDI-motor. Ontwikkeld voor de Mercedes-bestelwagens doet niets ons echter aan zo’n stugge laadbak op vier wielen denken. In combinatie met de naadloos schakelende 9-traps automaat, de krachtige 143 pk onder de motorkap en de voorwielaandrijving reageert het voertuig vinnig en snel. We moeten zowaar op de snelheidsnaald letten. Het rijgevoel is immers eerder wat je van een luxueuze personenwagen verwacht. Verder wordt de uitgebreide veiligheidsuitrusting van Mercedes standaard meegeleverd, waaronder ook zijwindassistentie. Wanneer we op een smalle weg flirten met de grindstrook naast de weg, voelen we de voertuigtechnologie het even van ons overnemen: snelheid omlaag, camper weer op de juiste lijn. Handig, maar het oplichtende lampje op het dashboard zien we toch vooral als een waarschuwing.

Baanbrekend chassis

De prima wegligging heeft deze camper ook te danken aan zijn chassis. Dat is niet langer het standaard onderstel van de Sprinter, maar een volledig nieuw door Hymer ontwikkeld Super Light Chassis. Een lichtgewicht dus en dat is in een wereld waar elke kilo telt altijd een plus. Verder is de opbouw van het onderstel allesbepalend. Met een dubbele bodem is goed voor een tussenruimte van 36 centimeter waarin alle technische componenten weggeborgen zitten, zoals accu en zekeringen, samen met de tanks voor vers en afvalwater. Via luikjes in de vloer zijn ze alle makkelijk bereikbaar vanuit de camper. Deze verwarmde dubbele bodem zorgt bovendien voor extra isolatie. Onderaan is het chassis vlak, wat voor een betere stroomlijn zorgt. Ook in de camper is de vloer volledig egaal: geen vervelende randen dus waar je je tenen tegen stoot, wanneer je bijvoorbeeld naar de badkamer of de stuurruimte schuifelt. Dat alles maakt dat de campervloer iets hoger ligt dan bij andere modellen, maar je moet al een dubbele meter tellen om dat te merken. Ook handig onderweg: de overige vrije ruimte in het chassis is zowel via deuren langs de buitenzijde als via luiken in de leefruimte toegankelijk. Je kan er bijvoorbeeld een bak frisdrank in kwijt waar je via een luik in de vloer gemakkelijk een fles uit kan nemen.

Grote garage

Nu we het over bergruimte hebben, de garage achteraan is bijzonder ruim voor een camper die met net geen zeven meter eigenlijk niet zo lang is. Vooral de vrije hoogte valt op: 123 cm. Hymer heeft dat voor mekaar gekregen door de garage niet op het chassis te monteren, maar er eigenlijk achter aan te hangen. Je kan er gemakkelijk twee e-bikes stockeren – ook dankzij de grote en lage deuren aan beide zijden. Wij konden er twee normale fietsen en twee kinderfietsen kwijt, met nog voldoende ruimte voor de rest van de vakantiespullen.

Boven de garage bevinden zich de bedden. Door de hoge garage heb je wel een flinke opstap nodig om onder de wol te kruipen. Voor oudere mensen of stijve harken is dat wel een klein avontuur. De vrije ruimte is er krap. Zittend een boek lezen kan dus niet. Gelukkig zijn beide bedden breed (72 cm).

Familieslaapkamer

De T 580 kan vier personen vervoeren, terwijl er twee slaapplaatsen zijn. De tafel en banken in de leefruimte kunnen echter tot een derde bed omgebouwd worden. Wij waren met twee jonge kinderen op stap van 3 en 7 jaar. De eerste avond hebben we dat derde bed voor hen opgemaakt. Mama en papa kropen enkele uren later hun bed in. Althans, dat was de bedoeling. Want wat doe je nog als je de zit-, lees- en televisiehoek hebt omgebouwd in een kinderkamer? Ook maar de beddenbak opzoeken.

De volgende nacht zijn we met z’n vieren samen in de slaapkamer gaan pitten. De tussenruimte tussen beide bedden kan immers met een stevige plank en kussens gevuld worden, zodat je één groot bed krijgt van 212 centimeter breed. Voor ons ruim genoeg en nog gezellig ook. Dat grote bed bleek trouwens ook een prima afgescheiden speelruimte voor de koters tijdens die ene druilerige dag.

Krappe badkamerkastjes

Op het comfort van zithoek en keuken valt er weinig aan te merken, al heb je door het beperkte aanrecht de tafel wel nodig bij het koken. Doordacht in de details, praktische opberglades, een voldoende ruime koelkast met klein vriesvak. Ook de badkamer is voor een camper eerder ruim. Al blijft een douche er wat ons betreft altijd aan de krappe kant en een kleuter wassen lukt er echt niet. Toch maar het sanitair van een camping daarvoor opzoeken. De opbergvakjes van de badkamer zijn echt wel smal. Een spuitbus deodorant past er amper in. Na wat speurwerk blijkt de oorzaak te liggen in de uitsparing voor het grote televisiescherm in de wand. Want wat multimedia betreft heeft deze full option versie álles. Een gigantisch touchscreen als middenconsole – draadloos, stemgestuurd bediend – met ook een superhandige achteruitrijcamera én dus een grote flatscreen waarop je alle soorten media kan afspelen. Toppie voor de liefhebbers, maar wij beginnen toch liever uitgeslapen aan onze vakantiedag.

Conclusie

De Hymer B-klasse ModernComfort T 580 is een opvallend lichte camper die veel handige opbergruimte biedt in een compact model. Veel details zijn weldoordacht, waardoor je het gevoel hebt dat deze camper echt wel gebouwd is met jouw comfort in het achterhoofd. De rijeigenschappen en -hulpmiddelen van het voertuig zijn ongeëvenaard. Het model is ontworpen voor twee personen. Een jong kind kan ook nog wel mee, maar een gezin van vier kiest toch beter voor een ruimere camper. Met deze B-MC T 580 zit je gebeiteld en rij je voor jaren met een camper die door de concurrentie niet snel zal overtroffen worden. 

Tester 2: Steven Durnez. 'Zalig om in te vertoeven'

Op dit moment populair bij de camperaar is de halfintegraal van maximaal zeven meter met een twinbed achteraan. Met zijn lengte van 699 cm valt onze Hymer net binnen die categorie van compacte, wendbare voertuigen. Het is een echte duowagen. Dat zie je meteen aan de indeling. Achteraan is het twinbed en vooraan een compacte zithoek, ideaal voor twee personen. Met vier kan ook – er zijn vier gordels – maar zonder paviljoenbed is de conclusie snel gemaakt: deze wagen is vooral geschikt voor een reislustig koppel.

Zalig interieur

Het interieur bekoort mij meteen. Ondanks de grijze en witte vlakken is die allerminst saai, omdat bleek hout hier de bovenhand haalt. De combinatie van de drie tinten geeft een modern, strak en toch gezellig interieur dat rust uitstraalt. Na een zware werkweek is het zalig om hier een weekend in uit te blazen. Bijvoorbeeld in de gezellige zithoek, bestaande uit een L-bank en de twee cabinezetels. Voor een extra zijbank zit de brede woonceldeur in de weg. Je valt dus letterlijk binnen in het salon. De tafel is eerder een afgerond vierkant dan een rechthoek, met toch voldoende plaats voor vier eters. Leuk zijn de twee grote dakluiken: een boven de zithoek en een boven de stuurcabine. Hier kan je dus sterretjes zien. Handig is de nis in de wand achter de zitbank. Daar past perfect een flatscreen in. De beste kijkpositie is vanuit de cabinezetels.  

Ruime badkamer

Door de compacte afmeting en het twinbed zijn douche (met houten bodem), toilet en wastafel in één ruimte ondergebracht. Toch oogt de badkamer vrij ruim. Het is zelfs mogelijk het toilet te gebruiken wanneer iemand onder de douche staat. Het toilet leunt tegen de lange zitbank. Dat is niet alleen praktisch, maar beperkt ook het onderhoud en ruimteverlies. Twee grote spiegels tegen de deur en boven de wastafel vergroten nog eens de indruk van ruimtelijkheid. Ook hier komen de zachte kleurtinten grijs, wit en bruin in een smaakvolle combinatie terug. Er is geen venster, maar het dakluik zorgt voor licht en lucht. De wastafel is diep en breed genoeg om je aan te verfrissen en hangt weg van het toilet, zodat de wc niet hindert als je er gebruik van maakt. Het viel me op hoe stevig het meubilair in elkaar zit. De kast is echter te smal: je kan er met moeite een fles shampoo in opbergen. Dat komt natuurlijk door de nis voor het televisietoestel aan de andere kant.  

Kokkerellen zonder franjes

Ook de keuken is een compromis geworden: veel werkruimte is er niet op het aanrecht. Gelukkig is zowel het gasvuur als de spoelbak verzonken. Ze worden aan het oog onttrokken door glazen afdekplaten. Het vuur heeft drie gaspitten, de spoelbak een stevige mengkraan die niet in de weg staat. Eigenlijk is dit keukenmeubel een toonbeeld van functionaliteit: geen overbodige gadgets, gewoon een ruimte waar het koken en afwassen geblazen is. Een klapplankje vergroot je werkruimte en er is een handige handdoekrail. De bovenkast uit één geheel – met een afgeschuinde opbergnis – en de drie lange schuifladen uit één stuk scharnieren soepel en voelen zeer solide aan. Schakelaars voor verlichting en stroom zijn handig geplaatst.

Samen slapen of apart

Zonder in herhaling te willen vallen, is deze Hymer op elk vlak een toonbeeld van rust. Ook de slaapkamer: geen franjes, maar veel hoekige elementen, zoals de witte bovenkastjes, die je een goede nachtrust verzekeren. Elke slaper heeft zijn eigen raam. De vensters staan opvallend ver naar achteren, laat ons zeggen op ‘ooghoogte’. De dikke matrassen liggen werkelijk voortreffelijk, de vaste trap ernaartoe blijkt bijzonder praktisch. Tijdens het slapen kan je ervoor kiezen om een of twee tussenstukken te laten liggen. Plaats je ze allebei, dan krijg je één groot ligvlak. Kies je voor het eerste stuk tegen de achterwand, dan heb je wat meer ruimte voor je armen. Een klein dakluik en sfeerverlichting ontbreken niet, evenals centraal geplaatste lichtschakelaars en leesspotjes.

Kastruimte

Een heikel punt bij modellen met twinbed is de bergruimte onderin. Ook hier heb je links en rechts een kleerkast. De ene is een hangkast, de andere een legkast. De kasten zijn echter vrij smal en de matrassen kan je niet opklappen. Daardoor moet je op je knieën zitten om er beter in te kunnen. Dat had ik graag anders gezien, maar het is eigen aan dergelijke modellen. Gelukkig is er nog een extra hangkast op ooghoogte tussen de ook al smalle koelkast en het aanpalende bed. Wat ook opvalt in de vloer zijn de vele ingewerkte luiken. Dat is een voordeel bij wagens met een dubbele bodem. Zo krijg je niet alleen toegang tot extra opbergruimte, maar ook tot de vele nutsvoorzieningen, zoals de zekeringkast en de watertank. Bijzonder handig!

Eigen chassis

De nieuwe B-klasse ModernComfort is wereldwijd de eerste camper met de combinatie van de nieuwe Mercedes-Benz  Sprinter en het door Hymer zelf ontwikkelde en bekroonde SuperLight Chassis (SLC). Door de uiterst lichte en stabiele opbouw, evenals de extra veiligheid en het rijcomfort onderweg, geniet je van intens rijplezier. En dat in de 3,5 ton-categorie: dat is niet onbelangrijk! Het SLC-chassis werd bekroond met de European Innovation Award en beschikt over een erg ruime dubbele bodem, waarin alle technische onderdelen – zoals installaties, elektriciteit en verwarming, evenals de vers- en afvalwatertank – geplaatst zijn en die zowel van buiten als van binnen geladen kan worden. Dat komt het interieur ook ten goede: dit levert een volledig vlakke vloer zonder opstapjes op!

Conclusie

Deze camper lijkt me perfect voor een reislustig koppel. Gezien de bedindeling en de afmetingen van keuken en badkamer mag het duidelijk zijn dat het met vier wat te druk zal worden in de Hymer B-MC T 580. Het interieur is niet alleen heerlijk rustig om in te vertoeven, het voelt zeer stevig en kwalitatief aan. Wat deze camper helemaal af maakt, is zijn eigen chassis én de Mercedes-Benz Sprinter eronder. Met zijn 144 pk, 9-Tronic automaat én de vele standaard veiligheids- en rijhulpsystemen waan je je in een luxebolide.

Gepubliceerd op dinsdag, februari 2, 2021 door Gunter Hauspie

Delen