GETEST. Hobby Optima De Luxe T65 GE

De aankoop van een camper gaat vaak gepaard met enige frustratie: tussen de droomcamper uit de catalogus en de realiteit ligt vaak een wereld van verschil. Want wat blijkt? Allerlei handige of zelfs onmisbare componenten, zoals een airbag voor de bijrijder, navigatiesysteem, elektrische opstap of luifel, zijn dikwijls alleen verkrijgbaar als dure opties of pakketten. Dat betekent niet alleen zorgvuldig wikken en wegen wat je precies nodig hebt, maar ook een eindprijs die snel oploopt. Hobby kiest resoluut voor een andere oplossing. Geen gedoe met opties en pakketten: de Noord-Duitsers uit Fockbeck, een kleine stad in Sleeswijk-Holstein, maken campers die echt instapklaar zijn.

Drie modellen

Het paradepaardje is de Hobby Optima De Luxe, een blitse halfintegraal, verkrijgbaar in drie versies: T65 GE, T70 GE en T75 HGE. Alle drie zijn voorzien van twee eenpersoonsbedden. De T75 HGE, het grootste model, heeft bovendien een hefbed, maar vereist wel een rijbewijs C1, omdat de MTM de magische grens van 3.500 kilo overschrijdt. Toch iets om rekening mee te houden.

Het testvoertuig dat ik in Fockbeck ophaal, is een gloednieuwe Optima De Luxe T65 GE. Dat is het kleinste model, maar nog altijd iets meer dan zeven meter lang. Tweekleurig lakwerk, een dakspoiler en moderne achterlichten met dynamisch knipperlicht geven hem een jeugdige, pittige uitstraling. De Optima De Luxe T65 GE schittert al op weg naar de camping. Maar daar ben ik nog lang niet aangekomen…

Prima rijcomfort

De eerste kilometers is het toch even wennen aan de afmetingen, vooral de breedte. Ik schraap een keer langs de trottoirband. En, oei, die buitenspiegels steken toch wel erg ver uit, stel ik vast, wanneer ik bij het achteruitrijden bijna een wegwijzer te grazen neem. Dat laatste had natuurlijk wel vermeden kunnen worden, indien de achteruitrijcamera – waar hij niet opdook, ik zweer het – een waarschuwende piep had gegeven. Maar de snoodaard zweeg.

Afgezien van de vaststelling dat de achteruitrijcamera geen akoestische signalen geeft, valt op het rijcomfort niets aan te merken. Snel even een vrachtwagen voorbijsteken op de snelweg? Geen probleem, met die 140 pk onder de motorkap heeft de camper voldoende punch voor een pittige tussensprint. Om regelmatig de bergen in te trekken lijkt een upgrade tot 160 pk (€ 1.914 meer) wél zinvol.

Stijlvol interieur

De extra brede zijdeur met een elektrische opstap geeft toegang tot het interieur, een zee van ruimte voor twee personen. De indeling is vrij klassiek: de zitgroep bestaat uit de twee draaibare cabinestoelen, de halve dinette (L-vormig in het testmodel) en een extra bank naast de deur, zodat vijf personen samen kunnen tafelen. De keuken ligt naast de deur, tegenover de badkamer. Achteraan vind je twee eenpersoonsbedden.

Lichtgrijze stoffen, licht hout, de witte vlakken van kasten en laden, en grote, verchroomde handgrepen geven het interieur de heldere, harmonische uitstraling van een moderne, stijlvolle woonkamer. Grote ramen en dakramen zorgen voor veel daglicht. ’s Avonds werpen praktische zwanenhalslampen naast bedden en zetels hun licht op de gewenste plek.

Moderne boordtechniek

Een uniek verkoopargument is de boordtechniek, want hier legt Hobby de lat echt hoog. Een standaard multimediapakket met navigatiesysteem, achteruitrijcamera, databank met staanplaatsen en cd/dvd-speler met twee extra luidsprekers in de woonruimte is mooi. Handig is ook het TFT-bedieningspaneel boven de toegangsdeur, waarmee je alle apparaten van het boordnetwerk aanstuurt en controleert, van accustatus en lichtinstellingen tot verwarming en airco. Dat kan trouwens ook vanaf je smartphone of tablet via Bluetooth in combinatie met de Hobby Connect-app. En zelfs thuis vanuit je luie zetel met de Hobby Connect+-app (deze service is het eerste jaar gratis, daarna betaal je € 59 per jaar).

Slapen als thuis

De Optima De Luxe T65 GE heeft twee eenpersoonsbedden. Ook een bedverbreding is mogelijk: met extra kussens worden twee bedden in een handomdraai één grote ligweide. Op de dikke koudschuimmatras slaap ik prinsheerlijk. Prettig zijn ook de centrale lichtschakelaar (aan het hoofdeinde van de bedden) en het digitale CP Plus-bedieningspaneel van Truma, waarmee ik de verwarming kan regelen zonder uit het knusse bed te moeten.

Met enkele handgrepen wordt de zithoek een extra slaapplek. Nóg een extra kinderbed nodig? Met een paar (optionele) tussenstukken worden de zetels in de bestuurderscabine omgetoverd tot een bed voor kleine camperaars.

Veel bergruimte

Onder de bedden zit een ruime garage, die van twee kanten kan worden geopend. Praktisch! Er passen met gemak twee fietsen in. Of zelfs vier, wanneer je het stuur omklapt. Gasflessen wisselen is kinderspel, dankzij de uittrekbare bodem van de gasflessenkast. Ook binnen is er opbergruimte zat: van de naar boven openklappende kastjes rond de bedden tot de ruime opbergkasten onder de bedframes en de schoenenlade bij de ingang. Alles wat je onderweg bij de hand wilt hebben, vindt zijn plaats in het opbergschap in de cabine. Ook de keuken biedt ruim voldoende opbergkastjes. Keukenspullen kan je ruimschoots kwijt in de schuiflades met soft-close functie onder het fornuis.

Krappe keuken

Het fornuis met drie pitten is het hart van de keuken. Al is het voor drie potten wel wat krap. Wat ik ook mis, is een behoorlijk werkblad. Top is dan weer de hoge, smalle 133 liter-koelkast met automatisch energiekeuzesysteem (AES), die verrast met een praktische nieuwigheid: een deur die aan beide zijden kan worden geopend. Leuk wanneer je al in bed ligt en nog even een koele drink uit de koelkast wilt plukken.

Ruime badkamer

De badkamer is ruim en praktisch ingericht. Het draaibare cassettetoilet heeft zelfs voor uit de kluiten gewassen camperaars voldoende beenruimte. Spiegelkasten en onderkast bieden veel plaats voor shampoo, crèmes enz. Handig is ook de uittrekbare drooglijn.

Conclusies: ‘Opties zijn hier standaard’

De Hobby Optima De Luxe T65 GE is een prachtige camper voor twee personen, die overtuigt met een chic design, royale uitrusting en moderne boordtechnologie. Vele componenten die elders vaak alleen als dure optie verkrijgbaar zijn, zijn standaard. Een camper met een uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding, die zijn naam echt eer aandoet.

Voordelen

  • Royaal multimediapakket
  • Uitgekiende bedieningspanelen
  • Ruime, praktische badkamer
  • Veel bergruimte, grote garage
  • Stijlvol, harmonisch design

 

Aandachtspunten

  • Ver uitstekende spiegels
  • Krappe kookplaats
  • Geen werkblad in de keuken
  • Achteruitrijcamera zonder akoestisch signaal
  • Rijbewijs C1 vereist voor Optima De Luxe T75 HGE
Gepubliceerd op donderdag, april 1, 2021 door Erik Van de Perre

Delen