GETEST. Dallas & Dynasty in de Ardennen

Een winters tripje dwars door de Ardennen: dat was ideaal voor de maidentrip van deze hippe campervan, vond Thomas De Boever. Samen met vrouw Els testte hij de nieuwe McLouis Avantgarde 373 uit. En na een korte retro-route door de jaren 480 kwam hij tevreden weer naar huis.

Don Johnson has left the building. De jaren tachtig lijken eindelijk echt voorbij. Dat lichte vurenhout met de gedateerde stofjes in het interieur van je camper zijn misschien ondertussen weer hip bij generatie Z, maar mij deden ze huiveren. Gelukkig: aan dit alles maakt de nieuwe McLouis Avantgarde een einde. Dat is de eerste indruk die ik krijg van de binnenkant. De semi-integrale camper is het resultaat van de samenwerking tussen McLouis, ondanks wat de naam doet vermoeden een Italiaanse camperbouwer, en Dicar, België’s grootste verdeler van campers. Deze reeks campers staat bekend om zijn volledig uitgeruste motorhomes met een basisprijs. Ze hebben slaapplaatsen voor vijf personen en evenveel zitplaatsen.

Italiaanse touch

De Italiaanse touch van de bouwer voel je aan alles. Dit is echt een camper waarvan het interieur strak is uitgevoerd. Met oog voor detail, zoals we van de Italianen gewend zijn. Wit, beige, en bruine tinten vormen de hoofdkleuren van het interieur. Warme lichtjes, sommige te bedienen met touchscreen, maken het geheel af. Het voelt allemaal zacht en relaxed aan. Het vloerlaminaat geeft de indruk van echt hout te zijn, alsof je in de villa van Dallas rondwandelt. Ook dat is een verbetering ten opzichte van de jaren 80, toen de vloeren deden denken aan de outfits van Miami Vice:  loud and proud, maar niet bepaald subtiel.

In de cockpit

De cockpit biedt wat je van een moderne camper verwacht: verstelbare stoelen, geavanceerde navigatie- en controlesystemen, een overzichtelijk dashboard met essentiële rij-informatie, multimedia-opties voor entertainment en informatie tijdens het rijden en een achteruitrijcamera. De multimedia toepassingen zullen voor een Tesla rijder een beetje doen denken aan Nightrider, nog zo’n held uit de eighties. Misschien wel een werkpuntje voor de Italianen om ook daar wat bij te benen: de toepassingen mogen wel wat moderner ogen.

De zithoogte in deze Fiat-onderbouw valt wat tegen. Een lange rit naar Spanje zou me een stijve nek bezorgen. Ik moet me wat vooroverbuigen om door het raam naar buiten te kijken. Een imperfectie die elke Fiat-onderbouw wel heeft… Maar ach, Italianen zijn dan ook geen 1,97 meter zoals ik, dus vergeven we hen dit kleine euvel.

Wat dan wel weer opvalt is de ongelofelijke stilte als je rijdt in deze camper. De motor van 140 pk levert voldoende kracht voor zowel snelweg als bergpassen. Nou ja, als je over bergpassen kan spreken in de Ardennen, de plaats waar we dit mooie speelgoed mochten testen. De wielen moesten ook sneeuw verteren op niet gestrooide wegen, maar ook daar deed deze camper het prima. De enige wintersporen vinden we aan de uitlaat van de verwarming, waar de condens zich omzet naar ijspegels, maar dat heeft elke wintercamperaar wel meegemaakt.

In vergelijking met een Ford onderbouw geeft de Fiat een meer stabile indruk in het bochtenwerk. De ervaring die Fiat sinds 1981 opbouwde, voel je aan de manier waarop deze camper zich gedraagt.

De cockpit kan je afsluiten met de cabinegordijnen, die, zoals in bijna alle mobilhomes, wel uiterst fragiel zijn. Ze sluiten vraagt wat geduld, maar dat is muggenziften. Muggen en vliegen kijk je trouwens buiten door de grote skyroof boven de cockpit, die vanzelfsprekend ook een vliegenraam heeft. Ook de brede toegangsdeur naar de woonruimte heeft zo’n vliegenraam.

Woont het lekker?

Op naar het woongedeelte. Dat bestaat uit de zitbanken, een grote achter de bestuurdersstoel en een kleintje rechts van de deur. Met de draaibare stoelen en de twee banken maak je er een ruimte van voor vijf personen, al is de ruimte wat mij betreft beter geschikt voor vier personen. Het grote elektrische hefbed, dat je kan laten zakken, beperkt de stahoogte in deze mobilhome enigszins. Grote mensen zoals ikzelf moeten dan opletten. Grote mensen zoals ikzelf kunnen beter ook niet in het hefbed gaan slapen, maar voor twee kinderen is het zeker groot genoeg. Voor twee volwassenen is het net iets te krap.

Het zachte leer, en de gekozen verlichting, LED-stripverlichting en kleine overal aanwezige ledlichtjes bevestigen het luxe gevoel dat je van deze camper krijgt. Terwijl de donkerbruine kastjes een robuuste uitstraling hebben naast het beige leer, laten de witte deurtjes een wel een minder authentieke, plastic-achtige indruk achter.

Het keukengebied is het perfecte podium om voorzichtig een kookduet te performen. Ik kies voor een klassieke benadering en geef de leiding aan mijn vrouw, de échte maestro van de maaltijd. Ze kan de twee kookpittten beter overzien. Drie gaspitten lijken misschien standaard, maar in de praktijk wordt zo’n derde pit zelden gebruikt door de beperkte ruimte voor meerdere pannen, je krijgt drie pannen of potten echt niet op zo’n kleine ruimte naast elkaar gepropt. Meer dan genoeg dus, die twee pitjes. De afwas is voor mij; ruimte genoeg om in de gootsteen je ding te doen en de potten en pannen naast je neer te zetten. Al werkt dat met twee handiger… Afwassen, spoelen en afdrogen en alles meteen in de kastjes. Zo doe je dat om de camper netjes te houden.

De hele lijn van inrichting wordt in de camper doorgetrokken. Hier dus ook de bruine kastjes, witte deurtjes en een handige indeling. Je voelt aan deze wagen dat de samenwerking tussen MC Louis en Dicar zijn vruchten afwerpt. Allebei zitten ze al lang in de wereld van de campers en ze weten hoe die gebouwd moet worden. Dat voel je. Er is genoeg ruimte voor de pannen en de potten, de eventuele Omnia campingoven kan je er ook in kwijt. Die overbodige airfryer? Neem ook maar mee. Moet wel lukken. Voor mij is het belangrijkste item in een keuken de ijskast. En die is in deze camper groot. Hier kan je met een gezin van vier de spullen kwijt die je koel wil hebben. Handig verdeeld en met een vriesvak. De ijsjes voor de kinderen zijn verzekerd.

Hup, naar de badkamer

Maken de kinderen het te bont met de ijsjes en moeten ze naar de douche? Hupla, schuif een plaatsje naar achteren naar het badkamergedeelte. De douche is ruim, heeft een handige bar om je handdoek aan te hangen of om er een kapstokrek van te maken. De meeste mensen gebruiken de douche als een extra opslagplaats, wij ook. Douchen wordt op deze plek niet zo vaak gedaan. Maar het kan en het gaat prima. Vanuit de douche stap je zo de andere kant van de badkamer in, waar het toilet, de toiletkast, de lavabo en een te kleine spiegel - die weliswaar gecompenseerd wordt door de grote spiegel in de leefruimte - de hoofdzaak vormen. Het toilet staat niet te hoog, wat in sommige campers wel zo kan zijn. Al kan de 'schuine' plaatsing van het toilet voor sommigen misschien wat lastig zijn…

Slaapwel

Als je de keuze maakt voor een groot bed, je kan kiezen tussen twee aparte bedden of een groot bed. Dan moet het laddertje aangehaakt worden. Daarover moeten de ingenieurs van Mc Louis nog eens een studieronde doen: als dat laddertje er staat, dan is manoeuvreren in en rond de badkamer/het bed een probleem. De ruimte wordt dan echt te beperkt. Het openen van de deur die het slaapgedeelte van de leefruimte afscheidt, van de douche naar de badkamer en dergelijke gaat niet echt vlot. Tja, je moet ergens een compromis maken. Als je voor de twee aparte bedden kiest (die je maakt door de uitschuifbare vergroting van het bed en het extra kussen weg te halen), heb je dit probleem niet. Je kan dan gemakkelijk via enkele trappen in bed klimmen. Bovendien zijn dan de twee kasten onder het bed makkelijker bereikbaar. Maar waarom zou je kiezen voor twee enkele bedden? Het grote bed is een luxe, en daar gaan we toch voor. De leeslampjes boven het bed, met een USB-uitgang voor het opladen van je GSM, zorgen voor gezelligheid ’s avonds bij het lezen. Voor ons geen tv ’s avonds, daarvoor gaan we niet op reis. Die tv kan wel, overigens, in het leefgedeelte, bij de ingangsdeur.

En de buitenkant?

Die ingangsdeur leidt je ook naar de buitenkant. De zachte strakheid van het interieur wordt ook hier doorgetrokken. Dit is geen onaantrekkelijke witte 'frigobox' meer. Het wit wordt onderbroken door bruine strepen die doorlopen op het woongedeelte, dat in een zachtgrijs is geverfd. Da’s niet alleen mooi, maar ook praktisch tegen het vuil. Ook de grote luifel, een Thule Omnistore, is mooi geïntegreerd in de carosserie.

Instappen en uitstappen in deze camper gaat gemakkelijk, zowel via de deur naar het woongedeelte als aan de voorkant. De garage is ook ruim, je kan er zo je fietsen in kwijt. Wat opvalt, is de goede verlichting erin. Een buitendouche is ook voorzien, aan te sluiten in de garage.

Waar voor je geld

Conclusie? Deze camper biedt heel wat voor zijn geld. Een gezin dat wil investeren in een nieuwe camper krijgt hier veel luxe en een uitgebreid standaardpakket. Alle extra’s hier opnoemen zou te ver voeren, maar denk bijvoorbeeld aan zonnepanelen, stalen velgen, en een waterdichte en houtvrije constructie dankzij het WPS-systeem (dat zorgt voor stevige wanden die zeer vochtbestendig zijn en uitstekende isolerende eigenschappen hebben)…, Instappen en wegwezen, zo werkt deze camper. Al die opties voor zo’n prijs zorgen ervoor dat alles net ietsje minder sterk afgewerkt is dan bij de duurdere reeksen. Maar je kunt geen Ferrari Testarossa (ja, de wagen uit Miami Vice) verwachten voor de prijs van een VW Golf, al is deze vergelijking misschien wat te sterk. Dit is echt een prima camper voor een zeer strakke prijs.

Gepubliceerd op vrijdag, april 19, 2024 door Thomas De Boever

Delen