De Sprinter trekt een sprintje

25 jaar geleden lanceerde Mercedes-Benz de eerste Sprinter. Vanaf het begin was het busje van het merk waar kwaliteit, betrouwbaarheid en comfort hoog in het vaandel staan een succes. Inmiddels zijn er al 3,4 miljoen Sprinters geproduceerd en stijgt de vorig jaar in campers geïntroduceerde nieuwe Sprinter weer ver boven de vorige modellen uit.

De in 2019 in campers geïntroduceerde nieuwe Sprinter stijgt weer ver boven de vorige modellen uit, met name door sublieme rijeigenschappen en de standaard veiligheidsvoorzieningen. Hij rijdt en stuurt daadwerkelijk als personenauto. Mercedes produceert de Sprinter in fabrieken in Düsseldorf en Ludwigsfelde. Service en reparatie zijn wereldwijd in meer dan 130 landen verzekerd. De doorgaans zeer betrouwbare onderstellen en motoren zijn ook niet voor een kleintje vervaard. Kilometerstanden van 500.000 km zijn geen uitzondering. En de enorme intervallen tussen twee servicebeurten laten een reis rond de wereld makkelijk toe.

Hymer

Mercedes-Benz en de Erwin Hymer Group, met name campermerk Hymer, startten in 2016 een programma met als doel het ideale camperchassis te ontwikkelen. De allereerste Hymer verscheen overigens in 1971 ook op Mercedes. Tests van Sprinters met Hymer-camperopbouw resulteerden in een serie standaard veiligheidsvoorzieningen:

  • Om de veiligheid en het comfort te verbeteren is een Crosswind Assist-systeem (‘zijwindassistent’) nu ook beschikbaar voor campers met een opbouw. Het systeem wordt automatisch geactiveerd vanaf 80 km/u. Het detecteert windvlagen en corrigeert die, waardoor de bestuurder aanzienlijk minder hoeft te corrigeren bij het inhalen van vrachtverkeer. Crosswind Assist wordt individueel geconfigureerd voor elke campervariant.
  • In de Sprinter zijn airbags voor de bestuurder en bijrijder ook standaard, waar andere merken dat nog nalaten.
  • De ergonomisch gevormde voorstoelen zijn verstelbaar, ook in de hoogte.
  • De derde Sprinter-generatie beschikt verder over veiligheidsvoorzieningen op het niveau van personenauto’s. Standaard zijn ABS (antiblokkeersysteem), ESP (elektronisch stabiliteitsprogramma) en ASR (antislipregeling), EBD (elektronische remkrachtverdeling), remassistent, wegrijhulp op hellingen en dus ook zijwindassistentie.

Betaalbaar

Standaard uitgevoerde campers op Mercedes zijn eigenlijk goed betaalbaar. Slechts 3 tot 4.000 euro zit er tussen vergelijkbare modellen op een ander onderstel, inclusief bovenstaande veiligheidsvoorzieningen en die indrukwekkende ster voorop. Dat symbool staat toch voor aanzien, onderscheid en bovendien waardevastheid. Wie nog meer wil, zal de beurs moeten trekken. Een basispakketje van 3.000 euro, een optiepakketje van 1.000 euro hier en nog eentje van € 2.400 euro daar, een automaat van 3.500 euro… dat tikt toch aan. Alleen de sterke 163 pk-motor is in de aanbieding voor nog geen 1.000 euro. Ter vergelijking: 160 pk voor de Ducato kost je liefst 3.000 euro extra.

Aandrijving

Nieuw is de voorwielaandrijving. Die 50 kg lichtere Mercedes-aandrijflijn is de favoriet voor campers onder 3,5 ton. Veel van die modellen zijn halfintegralen, waar Mercedes met de achterwielaandrijving gewichts- en stabiliteitsproblemen had.

Ook de geweldige 9-traps automatische transmissie is een primeur. Camperaars herkennen dat vast wel: automobilisten die er bij verkeerslichten en opritten alles aan doen om voor je camper te blijven. Tegen onze Mercedes-testcamper hadden ze echter geen schijn van kans: wij hadden de sterkste motor en die onmerkbaar soepel schakelende automaat.

Naast voorwielaandrijving zijn achterwiel- en vierwielaandrijving beschikbaar. Bij achterwielaandrijving krijg je een 7-versnellingenautomaat. Daarnaast brengt Mercedes een handgeschakelde 6-versnellingsbak.

Campers op Mercedes-Benz

Dit een beknopt overzicht van campers die op Mercedes-Benz-chassis verkrijgbaar zijn. Wij kozen er bewust voor om per merk één specifiek model in de schijnwerpers te plaatsen, liever dan een opsomming te maken van alle reeksen, indelingen en mogelijkheden. De modellen die we beschrijven, zijn ook allemaal te bezichtigen bij de Vlaamse dealers. Zij helpen je graag verder op weg.

Bürstner: Lyseo M660 M-Harmony Line

De Duits-Franse fabrikant ziet brood in de retour van het Frans bed (hoekbed) en past het dan ook toe in deze M660. Heel wat veiligheids- en assistentiesystemen zijn standaard, denk maar aan de hellingassistent, rem, rijlicht en zijwindassistentie. Bürstner kiest voor achterwielaandrijving en een cabine in stijlvol ‘tenorietgrijs metallic’, wat goed contrasteert met de witte opbouw. De optionele 163 pk en de 7G-Tronic-Plus-auomaat maken dit een zalige reisgezel. Het interieur is zoals we het van Bürstner kennen: uiterst smaakvol, gezellig en sfeervol. De veel en goed geplaatste, doordachte verlichting is een meerwaarde.

Carthago: C-Line 4.9

Zowel bij de C-line als de E-line laat Carthago je de keuze uit Fiat Ducato, Iveco Daily en nu ook een Mercedes-Benz-chassis. Kies je voor dat laatste, dan is dat in combinatie met een verlaagd Al-Ko-breedspoorchassis en voorwielaandrijving. Met 177 pk onder de motorkap is cruisen een waar genot. Het nieuwe interieur New Generation is een verademing ! De Chic C-line I 4.9 is een zeer ruime integraal van 777 cm met achteraan een twinbed. De ontdubbelde badkamer kan je zowel in de slaapkamer als in de leefruimte omvormen tot badweelde over de volledige breedte van de camper. Een praktische L-keuken met koffiezetapparaat en een maxisalon ontbreken uiteraard niet. De dubbele bodem en de scootergarage maken hem compleet.  

Dethleffs: Globeline T6613

Achter de zwarte Mercedes-cabine en het grijze plaatwerk gaat een fris interieur schuil. Zoals de klant het vandaag wil uitgevoerd in een warme houttint met een witte accentkleur voor kastkleppen. Met een totale lengte van 696 cm is hij vrij wendbaar. Achteraan laat een twinbed zich omvormen tot één groot ligvlak. De keuken is compact, maar een opklapbare werkplank zorgt voor meer werkruimte. De badkamer herbergt een volwaardige douchecabine en een venster. Rijden is een droom met de standaard 143 pk en de soepele 7G-Tronic-Plus-automaat.

Frankia: M-Line Neo

Met de Neo zet de Duitse fabrikant van premiumvoertuigen voor de eerste maal een halfintegraal op de markt binnen de gewichtsgrens van 3,5 ton. Naar wens kan je hem ook bestellen op 4,5 ton. De Neo blijft met 698 cm mooi onder de zevenmetergrens en heeft een stahoogte van 200 cm. De wagen is op maat van twee personen met evenveel slaapplaatsen en vier gehomologeerde zitplaatsen. Standaard krijgt de Mercedes-Benz 143 pk onder de motorkap. In combinatie met het Al-Ko-chassis krijg je een handige dubbele bodem van 20 tot 40 cm. Er is slechts één indeling beschikbaar met achteraan een twinbed en een maxisalon vooraan. De badkamer is bijzonder innovatief: toilet en wastafel verdwijnen in de wand om een grote douchecabine te creëren.

Hymer: Tramp S695

De Tramp S is een klassieker in het gamma van de Duitse fabrikant die steevast kiest voor campers met een Mercedes-onderstel. Op 3,5 ton is die gebaseerd op de beproefde en comfortabele voorwielaandrijving met origineel chassis. Zoals we het gewoon zijn, zijn heel wat assistentie- en multimediasystemen standaard aanwezig. Bijzonder is de volledig vlakke vloer en een stahoogte van maar liefst 204 cm. Deze ruime halfintegraal (739 cm) heeft vooraan een gezellige face à face-zithoek die overvloeit in een open keuken en een ontdubbelde badkamer. Helemaal achteraan bevindt zich het riante vrijstaande bed met eronder een ruime garage. Bijzonder is ook dat Hymer kiest voor een dieselverwarming met boiler en een compressorkoelkast van 152 l.

Laika: Kosmo M-Line

Deze fabrikant uit het hart van Toscane heeft de laatste twee jaar een niet te stoppen modellenoffensief op ons afgevuurd. De lancering van een Kosmo op Mercedes-Sprinter kon niet ontbreken. Op de afgelopen CMT-beurs presenteerde men de nieuwe M-Edition (699 cm). Die baadt in het typische Laika-interieur: sfeervol en warm walnotenhout met witte kastelementen en een vloer in parketmotief. Naast de compacte keuken en badkamer in één ruimte heb je nog een twinbed en een zithoek bestaande uit een L-bank en de twee cabinezetels ter beschikking. Standaard is hij verkrijgbaar met een motor van 115 pk en achterwielaandrijving. Tal van veiligheidsvoorzieningen, zoals ABS, zijwindassistent, elektrische handrem, ESP… zijn standaard. Boven de zithoek is nog een elektrisch paviljoenbed voor één persoon.

Rapido: M66

Eindelijk opnieuw verkrijgbaar op Mercedes: met de M66 zet Rapido een pracht van een integraal in de markt. Kijk maar eens naar dat front, dat trots een grote ster etaleert. Deze ruime integraal (758 cm) herbergt een van de meest gevraagde indelingen van dit moment: het twinbed wordt gecombineerd met een gezellige face à face-zithoek, een gedraaide L-keuken en een ontdubbelde badkamer. Twee bijzondere weetjes: Rapido was vroeger een van de trendsetters met de lancering van deze zithoek én had het grootste modellenaanbod op Mercedes. Met de nieuwe M-reeks nemen ze die draad weer op. Standaard zijn de motor van 143 pk en het Al-Ko-chassis. Qua gewicht heb je de keuze uit een chassis van 3,5 ton, 4,5 ton en zelfs 5,5 ton. Het interieur van deze voormalige meubelbouwer is puur valmanschap!

Buscampers

Naast de klassieke campers verschijnen ook steeds meer buscampers op het toneel op basis van de nieuwe Sprinter. Een korte bloemlezing.

  • Bravia, een relatief nieuwe fabrikant uit Slovenië, kiest met de Swan 699 voor de zeven meter lange Sprinter met achterwielaandrijving. Highlight is zijn gigantische salon achteraan in de buscamper, bestaande uit twee langsbanken met een centrale tafel. Je kan voor de bedopstelling kiezen uit een twinbed of de tafel laten zakken en met tussenstukken een gigantisch slaapoppervlak vormen. www.dicar.be www.m-moorhomes.be
  • De Yucon van Frankia is een buitenbeetje in de markt. Achteraan heb je een gezellige zitbank die je kan ombouwen tot een comfortabel bed. Innovatieve oplossingen maken het verschil: zo verdwijnen het toilet en de wastafel in de wand om een grote douchecabine te vormen. www.bronntechnics.be
  • Hymer biedt maar liefst drie reeksen buscampers aan op Mercedes-Benz-chassis. De Free S 600 is gebaseerd op de huidige Sprinter met voorwielaandrijving en biedt daardoor bijzonder rijcomfort en goede tractie. Met een lengte van 593 cm is hij vrij compact. Achteraan heeft hij een dwarsbed. www.campirama.be www.abcmobile.be
  • Ook de Zweedse fabrikant Kabe waagt zich aan een buscamper op Mercedes, voor de eerste maal in zijn bestaan, en kiest voor een lengte van zeven meter. Op dit model is dezelfde filosofie toegepast als op de andere Kabe-campers. www.rijmaran.be
  • Bij Westfalia mag de legendarische James Cook zich de Mercedes-Benz mag toe-eigenen. Hij heeft een dwarsbed, maar is ook leverbaar met een hefdak én een uitschuifbaar verlengstuk achteraan. Daardoor slaap je in vorstelijke afmetingen. www.vanomobil.be
Gepubliceerd op donderdag, februari 11, 2021 door Wim De Roos

Delen