Blauwtje opgelopen?

‘Ik heb een nieuwe Fiat Ducato, mijn vriend een Citroën-camper. Hij moet AdBlue toevoegen aan zijn diesel, ik niet. Hoe kan dat?’

  • Fiat heeft zijn eigen anti-stikstofoplossing, maar vanaf volgend jaar ontsnapt het er niet meer aan.

Wat is AdBlue?

AdBlue is een oplossing van gedemineraliseerd water en zuiver ureum. Het wordt geïnjecteerd in het SCR-uitlaatsysteem (Selective Catalytic Reduction) en zet bij verbranding van de diesel ruim 80 procent van de gevormde stikstofoxiden (NOx) om in waterstof (H2O) en stikstof (N2). De vloeistof giet je via een aparte tankopening in de camper. Diesels met SCR-systemen – ook wel AdBlue-motoren genoemd – worden gemaakt bij onder meer Ford, Mercedes, Peugeot, Citroën en Renault. Ondanks wat nadelen (AdBlue bevriest bij -11 °C, maar wordt automatisch verwarmd) is AdBlue de enige oplossing om de strengste milieunormen te halen waaraan vanaf september 2020 echt niet meer te ontkomen valt.

Maar niet bij Fiat?

Fiat werkt, dankzij uitzonderingen in de EU-regelgeving, met een ander systeem. Het haalt de huidige normen voor Euro 6-motoren in campers met een zogenaamd Low Pressure Exhaust Gas Recirculation-systeem (LPEGR). LPEGR bestaat uit het deels wegleiden en koelen van uitlaatgassen door een EGR-koeler, waarna die uitlaatgassen terug de motor in gaan. Dat vermindert de hoeveelheid verse lucht in de motor en verlaagt zo de productie van NOx. Een NSC-katalysator (NOx Storage Catalyst) verzamelt de overige NOx-emissie en verbrandt die met wat extra brandstofinjectie. Het Fiat LPEGR-systeem is zo’n 40 kg lichter en ruim 800 euro goedkoper voor een camperbouwer. In 2020 zullen Fiat-campers echter ook moeten overgaan op AdBlue-dieselmotoren. Nu AdBlue toevoegen aan de diesel van je Fiat is geen goed idee. Dat is als water in de dieseltank gooien.

Gepubliceerd op woensdag, februari 3, 2021 door Wim De Roos

Delen