Winterbanden

Winterbanden, te herkennen aan het sneeuwvlokkensymbool, zijn banden die bij winterweer meer grip op de weg bieden dan zomerbanden. Ze zijn gemaakt van zacht rubber, en ze hebben een ander profiel met meer groeven én lamellen die open- en dichtgaan, zodat modder en/of sneeuw uit de groeven worden verwijderd.

Winterbanden bewijzen hun nut bij temperaturen onder de 7°C: dan wordt een zomerband minder soepel. Een winterband vervang je het best als de profieldiepte minder dan 4 mm bedraagt. Opgelet: het M+S-teken (Mud+Snow) is niet beschermd en biedt geen garantie voor een ‘echte’ winterband. Zelfs zomerbanden kunnen deze codering hebben! Het sneeuwvlokkensymbool is een betere indicatie.

Vertrouw niet altijd op het M+S-teken.

Wat is het verschil tussen een zomer- en een winterband?

De voorbije jaren is het verschil tussen een zomer- en winterband steeds groter geworden. Kiezen voor winterbanden wordt dus steeds belangrijker. Winterbarden hebben een kortere remweg bij een nat en besneeuwd wegdek. Bij een temperatuur van 0 tot 7 graden en een snelheid van 50 km/uur op een besneeuwd wegdek heeft een auto gemiddeld een 20 meter kortere remweg met winterbanden dan met zomerbanden. De remweg met winterbanden bedraagt slechts 25 meter, met zomerbanden is dat 50 meter!

Voordelen van winterbanden

  • Meer trekkracht
  • Betere grip bij winterweer
  • Remweg is 50% korter dan bij een zomerband
  • Sneeuw en modder worden uit de groeven gehaald
  • Minder rolweerstand
  • Speelt beter in op oneffenheden

Nadelen van winterbanden

  • Moeten 2x per jaar gewisseld worden, wat tijd en/of geld kost
  • Moeten opgeslagen worden
  • Slijten in de zomer sneller dan zomerbanden

Wat zegt de wet?

België?

In België is het gebruik van winterbanden niet verplicht, maar omwille van de veiligheid zeker te overwegen. Als je een ongeluk veroorzaakt, heeft dit geen invloed op je verzekering. De Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA) vergoedt de schade veroorzaakt aan derden.

Wist je dat… de rechter je wél aansprakelijk kan stellen voor een ongeval wegens rijden zonder winterbanden, als je een ongeval veroorzaakt in een Europees land waar winterbanden verplicht zijn én de wet niet hebt nageleefd. Dat kan een invloed hebben op je bonus-malus.

Duitsland?

In Duitsland zijn winterbanden verplicht bij winterweer. De wetgever koppelt er geen periode aan vast. Je moet zelf dus de situatie inschatten. Wel schrijft de Duitse wetgeving dat er bij ijzel, sneeuw, ijsvorming en gladheid sprake is van ‘winterse omstandigheden’. In die gevallen moet je camper voorzien zijn van winterbanden. Ga je bijvoorbeeld in oktober met de camper naar Duitsland, maar is er geen sprake van winterweer, dan hoef je geen winterbanden te hebben.

Toch is het sterk aan te raden om wel voor winterbanden te zorgen, zodat je niet voor een voldongen feit komt te staan.

Frankrijk?

Winterbanden zijn niet verplicht. Maar, als je ze toch gebruikt is een profieldiepte van meer dan 3,5 mm verplicht. 

Zelfs met winterbanden moet je sneeuwkettingen leggen als dat aangegeven staat met het bord B26. 

Oostenrijk?

Als er tussen 1 november en 15 april sprake is van winterweer, zijn winterbanden verplicht, of moeten de aangedreven wielen voorzien zijn van sneeuwkettingen. Sneeuwkettingen zijn echter alleen toegestaan als er een compacte sneeuw- of ijslaag ligt en het wegdek niet door de kettingen kan worden beschadigd. Waaraan moeten mijn winterbanden voldoen?

  • Winterbanden zijn herkenbaar aan het M+S-symbool.
  • Een profiel van minstens 4 mm voor radiaalbanden en 5 mm voor diagonaalbanden.

Luxemburg?

Winterbanden zijn verplicht bij winterweer. 

Wist je dat… winterbanden met het M+S-symbool worden aangeraden?

 Italië?

Afhankelijk van de regio zijn winterbanden verplicht. Dit wordt aangegeven met een bord.

Wist je dat… in sommige regio’s, zoals Aosta-dal, winterbanden verplicht zijn van 15 oktober t.e.m. 15 april?

 

Wat zegt de wet in Nederland, Groot-Brittanië en Spanje?

Winterbanden zijn niet verplicht.

Wist je dat… ze toch aan te raden zijn vanwege de extra grip en de kortere remweg op beijzelde en besneeuwde wegen?

Gepubliceerd op woensdag, februari 10, 2021 door Wout Versaevel

Delen