Ban de winter met de winterband

Nattigheid en winterse weersomstandigheden komen er alweer aan. Omdat je je dure camper liever niet een half jaar op stal wil laten staan, wil je hem ook in herfst en winter kunnen gebruiken. Met of zonder winterbanden?

Heb ik een winterband nodig?

Wie zijn camper het hele jaar rond wil gebruiken, kan besluiten om in de winter gespecialiseerde winterbanden te monteren. Niet iedereen zoekt echter de extremen waarvoor dergelijke banden zijn ontworpen. Bovendien zullen twee complete sets banden sneller verouderen dan verslijten. Koop winterbanden als je een fervent wintersporter bent en rijden in de sneeuw niet schuwt.

Wat is een winterband?

  • Een winterband is dat als de fabrikant dat zo aangeeft. Dezelfde kenmerken komen namelijk ook voor in vierseizoenenbanden.
  • Een winterband moet een sneeuwvloksymbool dragen.
  • Het loopvlak heeft brede kanalen om water af te voeren en heel veel kleinere lamellen om zich vast te bijten in sneeuw en op ijs.

De verschillen met een zomerband:

  • De rubbersamenstelling van een winterband is zachter.
  • Winterbanden leveren hun beste prestaties dan ook bij temperaturen lager dan 7 °C.
  • Onder het vriespunt zijn de prestaties bij remmen, optrekken en in bochten zelfs significant beter.
  • Op gladde wegen, op sneeuw en ijs zijn de voordelen van een winterband nog groter. Ze zorgen dan voor veel meer grip.

Hoelang doe ik met winterbanden?

Vaak hoor je het advies om banden die zes jaar oud zijn te vervangen. Dat komt commerciële bedrijven goed uit. Bandenfabrikant Michelin staat daar niet achter, om er maar een te noemen. Hun woordvoerder spreekt liever over gebruiksjaren. Een band moet na zes jaar gebruik wel elk jaar worden gecontroleerd op afwijkingen in de wang en het profiel. Na tien jaar is het wel mooi geweest. Vervang de banden dan preventief.

In sommige landen is een minimale profieldiepte van ten minste 3 of 4 mm verplicht. Lang stilstaan is voor geen enkele band goed, maar daar is met betrekking tot winterbanden geen onderzoek naar gedaan. Na de wintervakantie dus het best snel opslaan op de voorgeschreven wijze.

Wat kosten winterbanden?

Deze banden zijn doorgaans wat duurder in aanschaf. Houd rekening met eventuele kosten voor opslag, omwisselen en balanceren. Met twee sets banden (zomer én winter) koop je voor 120.000 - 160.000 km schoeisel voor je camper. Vraag je af of dat zinvol is.

Wanneer zijn winterbanden verplicht?

Wanneer, waar en onder welke omstandigheden winterbanden verplicht zijn bepaalt elk land zelf. Je vindt de nodige informatie per land op www.pasar.be/landenfiches

Waarom rijd ik dan niet het hele jaar op winterbanden?

Bij hogere temperaturen slijten winterbanden sneller en is de remweg langer dan van zomerbanden. De prestaties nemen zienderogen af. Neem je dat voor lief, dan is het eigenlijk geen probleem.

Oké, ik wil winterbanden: waar moet ik op letten?

  • Speciale camperbanden – CP-standaard (Camping Pneus) of commerciële bedrijfswagenbanden (ook wel: C- of Light Truck-banden) – zijn beide geschikt. Vergelijk ze aan de hand van het EU-Energielabel, bijvoorbeeld ook om brandstof te besparen.
  •  Kies de juiste maat. De bandenmaat 225/75R 16C of 16CP staat voor 225 mm breed, 75% van 225 mm hoog, ‘R’adiaalband, 16 inch velg en ‘C’ommercial of CP. Zorg voor voldoende draagvermogen. Een smallere band met dezelfde omtrek is op sneeuw en ijs nog beter. In de maatvoering 225/75R 16C 108 S staat 108 voor 1.000 kg draagvermogen, de S voor snelheid tot 180 km/u. Het draagvermogen van twee banden samen moet passen bij de maximale aslast van de as waarop ze zijn gemonteerd.

All Season-, All Weather- of vierseizoenenbanden: een goed alternatief?

Een groot voordeel is dat je maar één set banden gebruikt. Een ‘all season’-band kies je als rijden in de sneeuw en bij glad wegdek incidenteel voorkomt. Onder de meeste campers zal een all season-band prima voldoen. Prestaties zijn in zomer en winter minder dan die van gespecialiseerde banden, maar bij rustig en defensief rijden is dat geen probleem.

Deze banden moeten voor enkele landen ook zijn voorzien van het sneeuwvloksymbool. Daarvan komen langzaam meer soorten op de markt. M+S-aanduiding alleen, voor modder en sneeuw, is niet meer voldoende voor wintergebruik in bijvoorbeeld Duitsland.

Gepubliceerd op woensdag, januari 27, 2021 door Wim De Roos

Delen