Zwarte doos, verplicht in nieuwe campermodellen, moet verkeer veiliger maken

Vanaf 6 juli 2022 moeten alle nieuwe modellen van campers, auto’s en vrachtwagens uitgerust zijn met twee systemen - een zwarte doos en een snelheidsassistent. Doel: de verkeersveiligheid verbeteren.

De Event Data Recorder (EDR) is een elektronische chip die alle technische waarden van het voertuig registreert. Denk aan snelheid, remkracht, het al dan niet dragen van een veiligheidsgordel, stuurhoek, bochtsnelheid en gebruik van richtingaanwijzers. Het is vergelijkbaar met een zwarte doos in een vliegtuig, al neemt de EDR geen gesprekken in de auto of camper op. Bij een ongeval worden de gegevens anoniem doorgespeeld aan de fabrikant, zodat die de voertuigen veiliger kan maken. Verzekeraars krijgen geen toegang tot de data. De EDR zal nieuwe campers naar schatting zo’n 100 euro duurder maken.

De intelligente snelheidsassistent (ISA) waarschuwt een bestuurder dan weer wanneer hij de snelheidslimieten overschrijdt. Afhankelijk van de fabrikant gaat dat gepaard met een geluidswaarschuwing dan wel een gaspedaal dat zwaarder wordt of gaat trillen. Wel blijft de chauffeur in controle, hij kan zijn snelheid nog altijd aanhouden of verhogen. Europese beleidsmakers hopen niettemin dat het systeem leidt tot meer bewustwording en een verhoogde verkeersveiligheid.

De Europese Commissie verplicht zowel EDR als ISA in nieuwe auto-, camper- en vrachtwagenmodellen vanaf 6 juli 2022. Voor bestaande modellen hebben fabrikanten nog tijd tot 2024 om de nodige aanpassingen te doen. De verplichting geldt dus niet voor de camper die al in je garage staat.

Gepubliceerd op vrijdag, mei 27, 2022 door Tom Peeters

Delen