Topzware camper

We hebben vorig jaar een camper gekocht. Sinds die tijd ben ik in de weer geweest om de vooras beter te laten veren. Op richels in de weg of bij gaten geeft de vooras een storende dreun in het stuurwiel. Het rijcomfort vonden wij zo slecht dat we nu overwegen door een niet dealergebonden technische firma nieuwe voorvering te laten plaatsen. Is het probleem dan opgelost?

Kampeerauto’s rijden op een bestelauto-chassis. Veel meer dan wat de
bakker of schilder aan comfort ondervinden mag de camperaar aan comfort en rijgedrag dus ook niet verwachten. Soms kan het rijgedrag verbeteren door, zoals onder uw camper, de Fiat Ducato cabine te combineren met een camperchassis van AL-KO-amc. Maar de vooras blijft dan ongewijzigd.

Uw camper heeft in basisuitvoering al een hoog rijklaar gewicht en een maximum massa van 3.500 kg. Voor accessoires, opties, kampeeruitrusting, passagiers, vloeistoffen en andere extra’s rest slechts 380 kilo en alleen de zwaardere motor snoept daarvan 50 kg vanaf. In de folder van uw campermerk komt dit duidelijk naar voren en niet voor niets levert de fabrikant dezelfde camper ook met een hogere maximum massa.

Ondanks dat u het gewicht goed in de gaten houdt, is de camper te zwaar op de neus. In dat geval kunnen vervangende Macpherson veerpoten van AL-KO goede diensten bewijzen. Door plaatsing van die AL-KO Comfort Suspension (ACS) zal het rijgedrag verbeteren en het rijcomfort enorm toenemen. Dat ‘bonken’ is dan echt afgelopen. De camper komt voor iets hoger te staan en krijgt een iets langere veerweg.

Gepubliceerd op donderdag, november 17, 2022 door Wim De Roos

Delen