Sportieve voortent voor (bus)campers

De Ventura Air Simplex is een tent op maat van de camperaar die graag reist met een flexibele voor-tent. Geen gezeul met stokken, handig op te pompen met luchtslangen en verkrijgbaar in twee hoog-tes (de ene past op voertuigen van 180 tot 220 cm hoog, de andere tussen de 230 en 265 cm).

De standaarduitrusting omvat onder andere een uitritsbaar front, twee achterdeuren met muggengaas, een kuipzeil, een slaapcabine in ademend materiaal, ingenaaide gordijnen, klittenband met eventueel led-strips, een voorbereiding voor zonneluifel en een dubbele luchtpomp. Pasar-vrijwilliger Luc Zaman schafte zich zo’n tent aan en deelt zijn bevindingen.

Dit is geweldig

  • Je voelt meteen dat de tent uit kwalitatief materiaal gemaakt is.
  • De drie buizen (twee bogen en een verbinding) kan je van elkaar scheiden: handig voor als er ooit eentje lek slaat. Het voordeel van een ‘air’-tent is dat er geen buizen stuk kunnen gaan door het gewicht van wind, sneeuw of water.
  • De scheerlijnen hebben een fluorescerend stiksel, wat nachtelijke valpartijen voorkomt.
  • Het oppompen neemt nagenoeg geen tijd in beslag. Meer werk heb je aan het vastmaken in de grond.
  • Als je camper geen luifel heeft, kan je gebruikmaken van de scheerlijnen. Die moet je dan wel over het dak heen trekken.
  • De tent heeft drie ingangen. Aan elke kant van het sas, en dan ook nog aan de voorzijde.  Die laatste kan eruit geritst worden, waardoor je een beschermde luifel/safaritent krijgt.
  • Wil je met de camper eropuit? De tent kan autonoom blijven staan, al kan dat in de praktijk een opgave zijn. Je moet de camper immers op exact dezelfde afstand van de tent plaatsen. Anders kan de pees niet in de luifel schuiven.

Dit kan beter

  • De handleiding kon wel wat uitgebreider.
  • De luchttent zit opgeborgen in een grote tas van 100 x 40 x 40 cm, maar is allerminst luchtig. Heel zwaar zelfs: liefst 35 kg.
  • Het opstellen en afbreken van de tent neemt telkens toch ruim een uur in beslag. Zeker als je de tent netjes wil opbergen. Een ladder kan ook van pas komen tijdens de werkzaamheden.
  • In ons geval kwam de deur van de camper nog tegen het schuine dak van het sas.
  • De binnengordijnen zijn vastgemaakt aan de tent. Hierdoor kan je ze niet afzonderlijk reinigen. Let dus goed op, wanneer je de tent opvouwt, dat je het grondzeil op voorhand schoonmaakt. De gordijnen komen hierop te liggen.
  • Houd er rekening mee dat je op een standaardcamperplaats deze tent niet kan gebruiken, tenzij je plaats voorzien is van een voldoende ruim grasveld.

Iets voor mij?

De keuze voor deze tent is natuurlijk afhankelijk van het reispatroon van de camperaar. Iemand die veel rondtrekt en meestal op camperplaatsen verblijft, kan weinig aanvangen met een voortent. Maar iemand die een weekje of langer op dezelfde plek blijft staan, heeft hiermee een mooie uitbreiding aan zijn leefruimte. Je kunt er tafel en stoelen in zetten, je zit beschut tegen de zon en guur weer: voorjaarswind of sneeuw, deze tent wijkt niet. In tegenstelling tot een luifel, die toch fragieler is. Ook de fietsen kan je ’s nachts in de tent parkeren, waardoor ze minder in het zicht staan.

Conclusie?

Ondanks het praktisch nut hebben we toch spijt van onze aankoop, want het opbouwen en afbreken van de tent is veel omslachtiger, arbeidsintensiever en tijdrovender dan gedacht. Het opstellen van de tent vergt meer dan uur, met twee personen, voordat de tent mooi staat. Omdat onze camper geen luifel heeft, moet de aansluiting bovendien over het dak van de camper gemonteerd worden, en dat is niet zo eenvoudig als het lijkt. Ook de afbraak is een hele (schoonmaak)klus waar je een uur of twee zoet mee bent.

 

Gepubliceerd op vrijdag, februari 5, 2021 door Luc Zaman

Delen