Sportieve buscampers

De populariteit van de buscamper of ‘van’ kent geen grenzen. De voorbije jaren waren we getuige van vele welgekomen innovaties. Er waren de panoramische dakvensters, het verdwijnen van de dakstijl van de stuurcabine en de pop-up daktent. Op het vlak van indelingen moeten ze niet meer onderdoen voor een volwaardige camper. Vandaag schrijven we een nieuwe innovatie op ons lijst-je: de sportieve buscamper!

De sportieve buscamper kun je onderverdelen in twee categorieën. Waar wij uitvoerig bij stilstaan zijn de modellen waar je achteraan één of meerdere fietsen, een motorfiets of quad in kunt vervoeren. Daarnaast zien we ook de komst van buscampers met 4X4 aandrijving en extra uitrusting om ruig terrein te overwinnen, gekoppeld aan een maximale autonomie.

 

Enkele vaststellingen

  1. Beperkte binnenruimte

    Eigen aan het concept buscamper is de beperkte opslagcapaciteit. Anders dan bij een standaard camper beschik je hier niet over een grote garage waar je fietsen en ander kampeermateriaal in kunt opbergen. Bij buscampers heb je uiteraard de ruimte onder het bed, vooral als het om een dwarsbed gaat, waar je kampeerspullen in kwijt kunt. Maar pakweg geen rechtopstaande fietsen of scooter. Dan moet je het bed al opklappen maar dan nog zit je beperkt in lengte en breedte.
     

  2. Bed of bergruimte

    In principe kun je fietsen perfect in een buscamper rechtop zetten. Zoals we reeds aangaven lukt dit vooral bij een dwarsbed omdat je hier een deel van de matras kunt wegnemen. Bij een Frans bed of twinbed gaat dit al wat moeilijker. Bij een model met stapelbed lukt dit dan wel wanneer je het onderste bed wegneemt en in het bovenste bed slaapt. Zo niet dan wordt het kiezen tussen bergruimte en slapen. Een daktent kan ook soelaas bieden. Vandaar dat nog heel wat camperaars kiezen voor een fietsenrek op de buitendeuren. Vandaag zijn heel wat fietsdragers beschikbaar die nagenoeg geen plaats innemen en volledig weg scharnieren van de deuren. Denk maar aan het Van ’n Bike systeem. Feit blijft dat een fietsenrek extra centimeters betekent en dat je fietsen of scooter altijd buiten het voertuig vertoeven.
     

  3. Nutsvoorzieningen

    e nutsvoorzieningen in een buscamper bevinden zich vrijwel altijd achteraan. Bij het openen van de achterdeuren merk je links en rechts wat kastruimte. Die is bij de meeste fabrikanten hetzelfde ingedeeld. Aan de ene zijde heb je plaats voor één of twee gasflessen. Aan de overzijde zit meestal de watertank. Je kan die ook niet zomaar verplaatsen naar bijvoorbeeld het interieur. Daar eisen keuken, badkamer en zithoek hun ruimte op.

De oplossing

De oplossing van het vraagstuk: hoe kun je slapen in de buscamper terwijl de fietsen binnen staan werd gevonden in… het paviljoenbed! Je weet wel: dat één- of tweepersoonsbed boven de zithoek dat je manueel of elektrisch in de hoogte kunt verstellen.  Bij onze sportieve buscamper is het klassieke dwarsbed vervangen door zo’n paviljoenbed. Ook hier is het elektrisch verstelbaar. Naar gelang de fabrikant kun je het in één of meerdere standen stopzetten en zijn er één of twee bedieningen beschikbaar. Bijvoorbeeld in de leefruimte en eentje aan de achterdeuren. De aanwezigheid van een 230V stopcontact en/of de aansluiting voor een buitendouche valt eveneens op. De meeste fabrikanten laten de bovenkasten, weliswaar in een smallere versie, behouden en laten het bed tot daar scharnieren. Je slaapt dan ook in de lengte en niet in de breedte.

Welke voertuiglente?

Aangezien je in de lengte slaapt in de plaats van in de breedte neemt het bed vrij veel ruimte in beslag. Ook het mechanisme van het bed moet zijn plaats krijgen, getuige daarvan zijn de spanriemen. Uiteraard moeten keuken, badkamer en zithoek ook nog hun plaats krijgen. Daardoor kiest de fabrikant voor een voertuiglengte van 636 cm. Deze is ideaal om alle voorgaande elementen in te combineren.

Welke indeling?

De indeling zelf is een klassieker. Achteraan heb je het tweepersoonsbed, centraal de badkamer, de keuken langs de schuifdeur en de zithoek vooraan. Er zijn ook hier wat variaties zoals een badkamer met een douche in het gangpad of met verschuifbare wanden. En bij de zithoek zien we de twee voorste cabinestoelen aangevuld met een zitbank.

Welke hoogte?

Hoe hoger de buscamper hoe meer ruimte en ook hoe hoger het bed achteraan kan scharnieren. Een klassieke buscamper is 265 cm hoog. Bepaalde merken kiezen om een verhoogd dak te plaatsen waardoor de externe hoogte klimt naar 282 cm. Qua stahoogte binnen ga je hier ook boven de 200 cm. Qua stalling dan misschien wat moeilijker. Iets om rekening mee te houden.

Welke uitrusting?

Naast de klassieke standaard- en optionele uitrusting zijn er ook voor de sportieve buscampers extra accessoires voorhanden. Standaard of optioneel kun je een verstevigde aluminium vloerplaat hebben, sjorogen, rails, een oprijgoot, een 230V stopcontact en een buitendouche. De meesten komen standaard in een MTM van 3.500 kg zodat je in de meeste gevallen over 400 tot 500 kg aan laadvermogen beschikt. Qua motor is 120 pk de norm, sommigen voorzien standaard 140 pk. Nieuw is ook de mogelijkheid om optioneel een daktent te bestellen waardoor je extra twee slaapplaatsen krijgt.

10 vragen die je moet stellen bij de aankoop van een sportieve buscamper

  1. Is het bed elektrisch of manueel te bedienen?
  2. Indien het een manueel bed betreft, kan het optioneel elektrisch verkregen worden?
  3. Hoeveel bedieningen zijn er voor het bed?
  4. Kan het bed volledig tot tegen het plafond of tot op de hoogte van de bovenkasten?
  5. Wat zijn de afmetingen van het paviljoenbed?
  6. Kunnen mijn fietsen of scooter probleemloos onder het bed geplaatst worden als dat in zijn hoogste positie staat?
  7. Is er een optioneel hefdak verkrijgbaar?
  8. Wat omvat de standaarduitrusting?
  9. Kan er onderaan ook een bed gemaakt worden?
  10. Wat is het MTM (Maximaal Toegelaten Massa) en hoeveel laadvermogen blijft er over?
Gepubliceerd op dinsdag, juni 8, 2021 door Steven Durnez

Delen