Op stap met een daktent

Als ervaren kampeerder staat Patrick een nieuwe uitdaging te wachten. Hij test een daktent uit, voor de allereerste keer in zijn kampeerleven. Het is een ervaring die bevalt.

Bij Daktenten.com in Landen, op de grens tussen Limburg en Vlaams-Brabant, staat de vriendelijke Carlo mij op te wachten. De man werkt voor het bedrijf als sales- en marketingpersoon. Hij is enthousiast. In ons openingsgesprek wordt snel duidelijk dat ook hier de invloed van het coronatijdperk zich laat voelen. Het bedrijf wordt alsmaar meer bevraagd om daktenten te leveren. Ze verkopen verschillende merken en verschillende groottes van daktenten. Verhuren doen ze niet. Dat is te complex omdat de montage verschilt op iedere wagen.

Aparte niche

Daktenten zijn een eigen niche in het kamperen. Avontuurlijk en basic, maar daarom niet zonder comfort. We kennen het beeld van die coole jeeps met een tent erop. Ziet er stoer uit, maar nogal exclusief. En zo begon het ook hier. Daktenten.com startte als gespecialiseerd bedrijf en exclusieve invoerder van onderdelen en extra’s voor Land Rovers. Dat doen ze nog steeds, maar intussen zijn de daktenten niet enkel geschikt voor een ruwe Land Rover. Ze zijn geëvolueerd en je kan tegenwoordig een daktent aanschaffen voor op ongeveer ieder type wagen.

Er zijn verschillende soorten en merken. Wij mochten een daktent testen van het Zuid-Afrikaanse merk Eezi-Awn. Naar verluidt maakt dit merk de sterkste daktenten, geschikt voor in de brousse, de bergen of de woestijn en bestand tegen elk weertype. Er is in hun showroom ook een heel assortiment van onder meer Thule-daktenten: iets lichter van makelij en wat moderner ogend dan dit Afrikaanse model.

De opbouw

Vermoedelijk is dit het paradepaardje onder de daktenten dat ze ons laten testen. Op het moment van afhaal teistert een waterbom België, een typische kletsnatte zomerdag. Onze bestemming is Zeeland, waar het weer zich gelukkig droog aankondigt. Toch willen ze zeker zijn niet nat te worden op het dak van de auto en er zeker niet af te waaien. Dit model is robuust en heeft een echte outdoor-, safari-, en ja zelfs een beetje legerlook. We rijden de wagen in hun montageruimte rijden. Ik verwacht me aan een kwartiertje werk. Dat blijkt uiteindelijk meer dan een uur. Er moeten namelijk dakrails geplaatst worden op de auto. Vervolgens wordt de tent, die toch 55 kg weegt, stevig gemonteerd op die dakrails. We krijgen ook een leuke luifel mee, die wat extra montagetijd vergt. De technieker verzekert ons dat zodra het geheel gemonteerd is, het aftuigen snel gaat. En het opnieuw monteren ook, want dan is het systeem al afgestemd op de wagen.

Geruisloos onderweg?

Alles staat erop en ziet er goed uit. We krijgen van een specialist een korte maar krachtige handleiding. Vooral de ladder uitplooien en vastzetten is even opletten geblazen, maar op zich lijkt alles vrij simpel. En vooral: praktisch en snel. Een daktent is klaar in een vijftal minuten. Of dat is de belofte, toch een groot voordeel. Je kan met je wagen gerust aan 120 km/u rijden, maar men raadt aan het daar ook bij te laten.

Ik kan niet zeggen dat het geruisloos is onderweg. Het is dan ook een dik pak. De tent zit in een stevig en dik dekzeil verpakt dat met een spanriem goed vast getrokken kan worden. De luifel vangt onderweg ook wat wind. Maar zeg nu zelf, we moeten ons nergens voor haasten, hè. We gaan kamperen! En, tegen lagere snelheden merk je helemaal niets. En door het feit dat je huis op je wagen ingepakt ligt, heb je in de wagen alle ruimte voor de rest van je kampeerspullen. Een tent neemt in de auto heel wat plaats in beslag.

Zalig Zeeland

Onderweg lijkt het dat een zee van regen ons opwacht, maar de buienradar voorspelt dat eens Breda voorbij de hemel opklaart. We mogen ons zelfs aan een zonnige avond verwachten.

Die belofte wordt waargemaakt. We halen het zeil eraf, plooien de daktent open, plaatsen de ladder goed vast, nog vier haken voor de raamluifels en klaar is Kees. En dat in 5 minuten tijd. De matras zit nog in het plastic. Die gaat eraf, de slaapzakken en kussens smijten we onderaan in de tent en we ploffen ons neer na een korte klimpartij.

Leven in en rond een daktent

We zijn begonnen aan onze nieuwe kampeerbeleving. En dat is even wennen, want kamperen in en rond een camper is uiteraard anders. Het weer valt mee. Het is frisjes ’s avonds, maar het buitenleven gaat perfect. De compacte luifel van Eezi-Awn laat zich makkelijk plaatsen – zowel alleen, maar zeker met twee staat die in een wip recht. Stevig ding ook. Afhankelijk van de hoogte van je wagen kan je eronder staan of niet. Mij lukt het alvast net.

Na een zalig rustige avond trekken we de daktent in. Het is een ruim slaapcompartiment met een stevige matras die op een houten plank ligt. Het muggengaas van ieder raampje is van dik makelij en duidelijk geschikt tegen alle ongedierte. Net zoals de luifeltjes aan de ramen en de ritsluitingen, bij dit merk is dat allemaal stevig afgewerkt. Anders dan je gewoon bent van een tent. Dit geeft een heel comfortabel en ook avontuurlijk gevoel. Het waait stevig ‘s nachts en dat merk je uiteraard. Maar dat gewiebel stoort niet, het draagt net bij tot het kampeergevoel.

Na de nacht

Na een goede nachtrust is het even nadenken. We moeten uit de daktent klauteren en dan naar de sanitaire unit van de camping wandelen. Heb ik kledij mee in de daktent? Of moet ik even de auto in vluchten? Een beetje plannen dus. En omdat je in de wagen ruimte hebt voor je spullen, is comfort toch niet heel ver weg. In de daktent zelf zijn meerdere vakjes om spullen te bergen en de ruimte van het bed is zodanig lang dat je met 1,82 m nog plek genoeg hebt om wat kleding of andere spullen te bergen. Een stroomkabel binnen loodsen om wat licht te creëren is ook geen probleem.

‘s Morgens ontbijten onder de luifel is zalig. Ja, we hebben een goed gevoel bij deze vorm van kamperen. Zeker voor een korte trip als deze.

Conclusie

Koud? Deze daktent is oerdegelijk. Hier kan je alle seizoenen mee aan. Het is een kwestie om je een beetje voor te bereiden. Als het echt koud wordt, heb je uiteraard zeer goed isolerende slaapzakken nodig. Het is en blijft een tent.

Slaapcomfort? Het slapen valt reuze mee. Het is comfortabel en ruim liggen, een apart gevoel. Naast slapen kan je ook gezellig vertoeven in de daktent. Wel vooral al liggend, maar zittend lukt ook. Het bergen van de meest noodzakelijke dingen als een boek, een zaklamp, wat kledij gaat probleemloos in de daarvoor voorziene stoffen vakjes. Ook het uitzicht vanuit zo’n daktent is mooi meegenomen. Je kijkt over de haagjes van de camping heen en ziet in de verte het strand.

Opruimen? Inpakken en wegwezen duurt een halfuurtje. De luifel en daktent inclusief. Je bent dus snel weer op pad naar de volgende bestemming. Ik ga er wel vanuit dat als de tent nat is, ze bij thuiskomst wel weer even open moet om te drogen. Dat lijkt me logisch.

Rijcomfort? Bij hogere snelheden onderweg moet je wel het geruis kunnen verdragen. En het is uiteraard een aparte beleving, een bewuste keuze. Kiezen voor kamperen, één met de natuur en de omgeving. Extra comfort creëer je zelf naar believen. De luifel was bijvoorbeeld al een degelijk extraatje.

www.eeziawn.com

www.daktenten.com

Gepubliceerd op woensdag, juli 20, 2022

Delen