Met de camper door het grensgebied van Duitsland, Tsjechië en Oostenrijk

Het idee voor de camperreis kwam spontaan, na een belletje met maatje Rob uit Gelderland. Die wilde er ook wel even tussenuit. Waarheen? De bergen of het water? Het werd een compromis: een roadtrip langs Moldau en Donau, Berchtesgadener Alpen en Wilder Kaiser in het grensgebied van Beieren, Oostenrijk en Tsjechië.

DAG 1: De Zuid-Boheemse Zee

Jandelsbrunn - Horní Planá - Frymburk

En zo rollen we op een zonnige dag in augustus het terrein van camperfabrikant Knaus in het Beierse Jandelsbrunn af. De integraalcamper Weinsberg CaraCore 650 MF is een week lang onze mobiele thuishaven. Via kronkelweggetjes glippen we Tsjechië binnen, waar we een langgerekt stuwmeer ontdekken. Het Lipnomeer, door de locals de Zuid-Boheemse Zee genoemd, is de rest van de dag onze compagnon de route. Bij waterratten is het meer razend populair, wat ook blijkt uit de vele campings aan de oevers.

• Halte voor de nacht: Camping Frymburk, Frymburk
    De door een Nederlands koppel gerunde camping is prachtig gelegen aan de zuidoostelijke oever van het Lipnomeer.

DAG 2: Pizzadag

Frymburk - Český Krumlov - Zlatá Koruna - České Budějovice - Moina

De Moldau voert ons verder naar het pittoreske stadje Český Krumlov. Een wirwar van steegjes, fraaie renaissance- en barokpanden en een machtige 13de-eeuwse burcht. De hele binnenstad staat op de Unesco-werelderfgoedlijst. Voor watersporters is Český Krumlov een populair startpunt voor een tocht op de Moldau naar Zlatá Koruna. Het nabije abdijstadje ligt er verlaten bij, maar op de rivier weerklinkt luid gejoel. Om de paar minuten duiken kano's en rafts op, die hier een stuw moeten overwinnen. Meestal lukt dat ook. De pret is groot, ook bij de toeschouwers.

Biermetropool České Budějovice, bekend van het merk Budweiser, laten we links liggen. Smalle weggetjes leiden ons intussen langs velden vol strobalen. Aan de horizon schittert het sprookjeskasteel Hluboká in het licht van de ondergaande zon. De schemering valt wanneer we in Moina stranden. Een piepklein dorp met een pizzeria, die maar op twee avonden per week open is. Van een camping heeft niemand weet, maar we hebben geluk: vandaag is pizzadag. Even later zitten we op het terras met voor ons een vurige pizza en een pot gerstenat, naast ons een half dozijn kaartspelers. Stevige kerels met getaand gelaat, forse baard en baseballpet, die tamelijk luid en nogal vals zingen, de kelen goed gesmeerd door bier en schnaps. Wanneer het laatste lied wegsterft, valt een diepe stilte over het plein, waar we onze camper onder de kastanjes neerpoten.

• Halte voor de nacht: Dorpsplein Moina
    Dit is natuurlijk geen officiële camperplaats. Maar als je toestemming vraagt aan de eigenares van het restaurant en er een hapje eet, komt het wel goed.

DAG 3: Keizers en koningen

Moina - Gmünd - Zwettl – Krems - Aggsbach Markt

De volgende dag rijden we door naar Oostenrijk. In Krems bereiken we de Donau, waar de abdij van Göttweig opdoemt. Haar ligging levert haar de naam ‘het Oostenrijkse Monte Cassino’ op. We volgen nu de Keizers- en Koningenroute, de toeristische route van Regensburg naar Boedapest die herinnert aan de vele vorsten die ooit langs de rivier reisden. De regio Wachau is het mooiste stuk. De Donauvallei tussen Melk en Krems staat zelfs bekend als een van de mooiste rivierdalen van Europa. Steile wijnbergen, kleine dorpjes, stoere burchten en imposante kloosters flankeren het dal, dat ook op de Unesco-werelderfgoedlijst prijkt.

De attracties volgen elkaar op. Eerst verschijnt het dorp Dürnstein met zijn kasteelruïne. De beroemdste ‘gast’ was Richard Leeuwenhart. In 1192 vloog hij er in de kerker nadat hij hertog Leopold V van Oostenrijk tegen de schenen had geschopt. De Engelse koning kwam pas vrij na het betalen van 23 ton zilver. De Burgruïne Aggstein, ooit een berucht roofriddernest, biedt het spectaculairste uitzicht op de Wachau. Ook Schloss Schönbühel is een populaire fotoplek.

DAG 4: Hoogwater in de Donau

Aggsbach Markt - Melk - Linz - Salzburg - Berchtesgaden

We vervolgen onze weg langs de Donau, die lui voorbijstroomt. Dat ze ook stevig uit haar slof kan schieten, bewijzen de hoogwatermarkeringen op de muren van het Fährhaus in Melk. In februari 1991 kwam het water tot aan de ramen van de benedenverdieping, in augustus 1501 tot aan die van de bovenverdieping. Niet afgebeeld – de herberg bestond toen nog niet – is de Magdalenavloed, die in de zomer van 1342 aan zo’n 6.000 mensen in de Donauvallei het leven kostte.

In Melk lokt een ommetje ons naar Stift Melk, een van de beroemdste barokabdijen ter wereld. Stroomafwaarts volgt het sneeuwwitte Schloss Artstetten, voorzien van een hele batterij uitorens. De bekendste kasteelheer was de Oostenrijkse troonopvolger Franz Ferdinand. Vanaf het voorplein van de Basilika Maria Taferl kijken we uit over een groot deel van de Donauvallei en zien we de Alpen opduiken.

In Linz verlaten we de Keizers- en Koningenroute en stomen via Salzburg door naar Berchtesgaden, aan de rand van de Alpen.

• Halte voor de nacht: Stellplatz Allweglehen, Berchtesgaden
    Deze comfortabele camperplaats hoort bij de gelijknamige camping.

DAG 5: Duitse Alpenroute

Berchtesgaden - Sint Johann in Tirol

In het nabije Schönau am Königssee schepen we in voor een boottocht op de Königssee. Het roerloze meer is met een diepte van 190 meter het diepste van Duitsland en herinnert aan een Noorse fjord. Enkel de uivormige torens van de Kirche St. Bartholomä verraden dat we in Beieren zijn. De kerk aan de voet van de oostwand van de berg Watzmann is een van de populairste fotoplaatsen in Duitsland.

In Schönau begint de Duitse Alpenroute. Deze toeristische route volgt de alpenrand tot Lindau aan het Bodenmeer en verbindt de mooiste plekjes. Net na Berchtesgaden stuit je bijvoorbeeld op de Wimbachklamm, een diepe kloof met trappen en bruggetjes. Een boeiend geologisch spektakel: door de schuine ligging van de aardlagen wandel je op een uurtje van de jura naar het trias – een periode van 50 miljoen jaar. Een pareltje is ook de Hintersee bij Ramsau, een mooi bergmeer, in de 19de eeuw vereeuwigd door vele romantische schilders.

In Reit im Winkl verlaten we de Duitse Alpenroute en slaan we af naar het zuiden, terug richting Oostenrijk. Onze volgende bestemming is Sint Johann in Tirol, aan de voet van het Kaisergebergte.

• Halte voor de nachtCamping Michelnhof, Sint Johann in Tirol (2 nachten)
  • Moderne, comfortabele camping op een werkende boerderij, met uitzicht op de bergen.

DAG 6: Het rijk van de gems

Sint Johann in Tirol - Wochenbrunner Alm

Van St. Johann klimmen we via Ellmau en een tolweg naar de Wochenbrunner Alm, waar we de wandelschoenen aantrekken. De tocht leidt ons via de Gaudeamushütte en een ruig, rotsachtig pad naar de Ellmauer Tor, een pas tussen loodrechte kalksteenrotsen. Onderweg schrikken we op van het geluid van vallende stenen. Ik denk eerst aan steenslag, maar de boosdoeners blijken foeragerende gemzen. De bonusklim naar de top van de Hintere Goinger Halt schrappen we. Het is al laat en het vooruitzicht op een portie Kaiserschmarrn, een luchtige pannenkoek met pruimencompôte, in de Gaudeamushütte wint het van de ambitie om de top te halen.

DAG 7: Langste kasteel ter wereld

Sint Johann in Tirol - Kufstein - Burghausen - Passau - Lackenhäuser

Vandaag rollen we via het kuuroord Bad Reichenhall verder naar Burghausen, dat pronkt met het langste kasteel ter wereld. Het 1.051 meter lange kasteel, dat zich uitstrekt op een rots boven de oude binnenstad, wordt bevolkt door 200 mensen.

Daarna stoppen we in het Oostenrijkse grensstadje Braunau, de geboortestad van Adolf Hitler. Het geboortehuis van de dictator bestaat nog en draagt de weinig flatterende naam Haus des Bösen.

Een passende afsluiter van onze roadtrip is de historische Beierse bisschops- en barokstad Passau, prachtig gelegen aan de samenvloeiing van drie rivieren: de donkerblauwe Donau, de bruine Ilz en de groengrijze Inn.