Klopt als een buscamper

Buscampers zijn hot. Het aandeel buscampers onder de motorhomes neemt gestaag toe. Cam-peraars en dus ook fabrikanten hebben steeds meer een voorkeur voor compacte, multifunctione-le buscampers die tegelijk huiselijk en mobiel zijn.

Buscampers afwegen tegen (half)integraalcampers is appelen met peren vergelijken. Hun uiteen-lopende afmetingen maken dat onmogelijk. Wel vergelijkbaar zijn twee uiteenlopende types bus-campers. Vandaag kan je duidelijk twee soorten buscampers onderscheiden: het standaardmodel en de monovolume. 

Twee soorten 

Monovolume buscamper
Sterk in opmars is de monovolume. Merken als de Volkswagen Transporter, Mercedes V-Klasse of Citroën SpaceTourer gedijen perfect in deze klasse. Het zijn compacte voertuigen die onder de magische grens van twee meter breedte blijven en je daardoor perfect in een ondergrondse par-keergarage of in je garage thuis kan parkeren. Ze zijn spartaans uitgerust en slapen doe je in een daktent of omgebouwde zithoek. Een badkamer is veelal niet aanwezig. 

Standaard buscamper
De gewone buscampers kennen we vooral als Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper. Je vindt ze in afmetingen van 540 tot 636 cm. Sterk in opmars in de nieuwe Mercedes Sprinter, met modellen die slechts enkele centimeters onder de zeven meter blijven. Ook de hoogte varieert, van 254 tot 300 cm. Zeker met de komst van de verhoogde daken worden buscampers hoger en hoger. Het grote voordeel is dat je er dan in kan rechtstaan, maar ook dat er ruimte is voor een volwaardige keuken, badkamer, salon en slaapplaats. 

Standaard buscamper versus monovolume

Zitten 

In de buscamper:

  • Meestal vier zitplaatsen: de twee draaibare cabinestoelen, aangevuld met een langsbank voor twee personen.
  •  Sommige modellen hebben nog een vijfde zitplaats. 
  • Vijf is het maximale aantal plaatsen met gordels. 
  • Bepaalde buscampers bieden ook maar twee zitplaatsen aan. 

 

In de monovolume: 

  • Vijf tot zeven zitplaatsen: de twee cabinestoelen en twee rijen zitbanken of pilootstoelen. 
  • In de opstelling van zithoek met tafel is dat vergelijkbaar met de buscamper, waar je de twee ca-binestoelen combineert met een zitbank of twee pilootstoelen. 

Slapen

In de buscamper:

  • Met alle populaire slaapvarianten: dwarsbed, twinbed, hoekbed of een dubbel dwarsbed. 
  • Standaard of optioneel is een daktent mogelijk.
  • Opkomende trend: verhoogde daken. Via ingenieuze systemen kan je een volwaardig tweeper-soonsbed tevoorschijn halen. 
  • Sommige modellen bieden tot zeven slaapplaatsen. 

In de monovolume:

  • Uitvouwbare matras in de cabine en/of zitbanken die je plat kan leggen.
  • In het hefdak is een slaapplaats voor twee personen.
  • Tot vier volwaardige slaapplaatsen. 

Koken

In de buscamper: 

  • Een compacte keuken met een kleine spoelbak, twee gasvuren, schuifladen en bovenkasten. 
  • Een compacte koelkast van 90 l of een grotere tot 135 l, afhankelijk van het model. Naast de ab-sorptiekoelkast wordt steeds meer gebruikgemaakt van een compressorkoelkast, die ongevoelig is voor de buitentemperatuur. Bovendien moeten er geen roosters voorzien worden in de wanden. 

In de monovolume: 

  • Veelal zonder keukenblok. 
  • Bepaalde fabrikanten bieden een mobiel keukenblok aan dat je achteraan kan in- of uitschuiven. 
  • In dat keukenblok zit er dan vaak een vuurtje met twee gaspitten en een spoelbak. De koelkast is dan een kleine bak. Het keukenblok zelf staat laag, waardoor je er het best al zittend aan kookt. 
  • Is de monovolume uitgerust met een hefdak, dan kan je dat openen en toch stahoogte creëren tijdens het koken. 

Baden

In de buscamper:

  • Een compacte badkamer met toilet en wastafel
  • Inventief als ze zijn, voorzien fabrikanten systemen waarbij verdraaibare wanden en wegklapbare elementen de ruimte in een handomdraai omtoveren tot een douchecabine, afsluitbaar met een (rol)deur. Er kan een venster en/of dakraam in zijn. 

In de monovolume:

  • Hier moet je het doorgaans stellen zonder sanitaire ruimte. Je bent in dat geval aangewezen op de faciliteiten van de camping.
  • Een mobiel toilet is een optie, maar dat neemt ook plaats in. 
  • Vandaag zijn er wel al modellen – op langere wielbasis – met een compacte badkamer inclusief toilet en wastafel. 

Comfort

In de buscamper: 

  • Iets meer comfort tijdens wintermaanden. Alles bevindt zich binnen één afgesloten ruimte, die je dag en nacht lekker warm kan maken en houden. 
  • Als je de buscamper doordeweeks wil inzetten als personenwagen, heb je maximaal vijf zitplaat-sen met gordel. Meestal zijn het er zelfs maar vier. Voor een groot gezin is dat een probleem. 
  • De hoogte – hoger dan twee meter – kan ook een bepalende factor zijn. 

In de monovolume:

  • Ook een monovolume kan lekker warm gestookt worden, maar als hij uitgerust is met een dak-tent, is dat een koudebrug tijdens de wintermaanden. Zeker als je er met vier in wil slapen. 
  • Als doordeweekse wagen is de monovolume prima geschikt. 
  • Hij kan tot zeven zitplaatsen bevatten, in de vorm van modulaire stoelen en zitbanken. 
  • De hoogte blijft meestal beperkt tot twee meter, waardoor hij in een ondergrondse garage past.  

Rijden

In de buscamper: 

  • De gewone buscamper beweegt door het verkeer als een bestelwagen. 
  • De nieuwe bestelwagens zijn uitgerust met heel wat (optionele of standaard-) rijhulp- en veilig-heidssystemen die we ook kennen van in auto’s.
  • Hou rekening met het MTM. Bij sommige is dat 3.300 kg, hoewel je beter kiest voor de upgrade van 3.500 kg. 
  • Een motor van 120 pk is echt het minimum. 140 pk of hoger is aan te raden. 

In de monovolume:  

  • De luxe en het rijcomfort van een personenwagen. 
  • Ook hier zijn vele rijhulpsystemen standaard of als optie verkrijgbaar. 
Gepubliceerd op woensdag, februari 3, 2021 door Steven Durnez

Delen