Hoe beladen ervaren kampeerders hun caravan en camper?

Een belangrijk aspect van de voorbereiding voor een trip bestaat uit het correct beladen van je installatie. Niet alleen moet bij het inladen en uitrusten van je caravan of camper (niet toegelaten) overgewicht vermeden worden, een ondoordachte belading kan ook de verkeersveiligheid in gevaar brengen. Kampeertijd vroeg enkele ervaren reizigers hoe zij hun camper of caravan beladen. Houden ze rekening met het laadvermogen? Wat nemen ze wel mee en wat niet? Hoe zorgen ze voor een goede spreiding naargelang de inrichting van de camper of caravan?

‘Wat je onderweg kan krijgen, hoef je niet mee te nemen’

Jos Ceulemans trekt er vaak opuit met zijn caravan en is als voorzitter van de Pasar-werkgroep techniek goed geplaatst om de theorie van correcte belading in de praktijk om te zetten.

Het eerste waar je volgens hem rekening mee moet houden is het laadvermogen. Dat is de maximaal toegelaten massa (MTM) minus het leeggewicht, dat varieert van model tot model. Om te weten of hij de MTM niet overschrijdt, laat hij de hele caravan - inclusief de belading - wegen op een weegbrug. ‘Je hoeft daarvoor dus niet alles afzonderlijk op een weegschaal te zetten.’ Ook moet je rekening houden met de bandenspanning: ‘Een caravanband gaat tot 4 bar, in tegenstelling tot een autoband die maar 2 bar hoeft te zijn.’

Voor de belading zelf hanteert hij deze gouden regel: ‘Neem zo weinig mogelijk mee, maar toch voldoende. Als je bijvoorbeeld slechts naar de Ardennen rijdt, hoef je geen 40 liter water mee te nemen. Enkel wat om onderweg je handen te wassen en af en toe iets te drinken is dan voldoende. Bovendien kan je overal waar je komt eten en drinken kopen. Dus dat hoef je ook niet mee te nemen.’

Drie punten

Voor de verdeling van de belading raadt Jos aan zware spullen onderin te leggen, ‘het liefst zo dicht mogelijk bij de as. Klein gerief dat niet breekbaar is, zoals handdoeken of washandjes, gaat best boven in de kastjes. Belangrijk is ook om kasten en deuren goed te sluiten, antennes goed vast te draaien en tv’s vast te klikken.’ Ooit reed Jos in de Ardennen achter een caravan waarvan de wielkast onderweg kapotging. Hierdoor begon de caravan te slingeren en doordat de lading niet goed was opgeborgen, vloog er van alles uit de caravan: van lingerie tot wc-papier.

‘Verder moet je er ook op letten dat de caravan horizontaal op de weg staat. Dat kan je verkrijgen door het gewicht te verdelen over drie punten, de drie ingedraaide poten waar de caravan op steunt als hij los staat. Om te weten of de caravan horizontaal staat, kijk je naar de kogelhoogte (af te lezen op een speciaal meettoestel). Afhankelijk daarvan kan je je spullen meer naar voren of naar achteren schuiven.’

Tot slot geeft Jos nog mee: ‘Zorg ervoor dat je in je auto de gevarendriehoek en de krik op een plaats legt waar je er onmiddellijk aan kan bij pech onderweg.’ Maar als je de voorgaande tips in acht neemt, zou de kans daarop klein moeten zijn.

‘Steek voor het evenwicht ook bagage in je auto’

Caravankampeerder Eric Leirens is penningmeester bij Pasar Ninove en werkte zelf al eens mee aan de organisatie van de jaarlijkse weegactie en vakantiecheck van Pasar. Eric rijdt met een Fendt-caravan die zo’n 280 kilogram kan laden, wat al behoorlijk veel is.

Door zijn deelnames aan de weegacties van Pasar weet hij precies hoeveel zijn belading weegt. Al schommelt dat soms een beetje. ‘Alleen al je garderobe kan een verschil maken, maar te weinig om echt van doorslaggevend belang te zijn. In de winter heb je meer kleren mee, maar tegelijk ook minder andere dingen, zoals bijvoorbeeld een barbecue. Daardoor blijft de belading altijd min of meer in evenwicht.’

Het interieur van zijn caravan bestaat uit een vast bed waaronder spullen kunnen worden gelegd, in het midden een keukenblok en achteraan een zithoek met een tafel. In de kastjes van de caravan steekt Eric de kleren en onder het vaste bed liggen de stoeltjes en de tafel. ‘Wat niet in de kastjes kan, leg ik op de grond. Wat ook meegaat, zijn onder meer een droogrek, twee kruiken gas voor de barbecue, een paraplu… Zulke zaken wegen vaak niet veel, maar toch drijven ze het totale gewicht van de belading naar boven. Het blijft dus opletten.’

Waterkruik

Om zijn caravan toch wat te ontzien, legt Eric zijn grote voortent in de auto. ‘Het is niet goed voor het evenwicht onderweg als de caravan volledig gevuld is en er in de auto bijna niets ligt.’ Het gevaar dat het geheel zal gaan slingeren is dan niet denkbeeldig.

Net zoals Jos raadt ook Eric af om te veel voedsel en drank mee te nemen in de caravan. ‘Als we bijvoorbeeld drie weken op reis gaan, nemen we enkel voor de eerste drie dagen te eten en te drinken mee. Zo hebben we toch voldoende bij de hand voor als we ergens onderweg in panne zouden vallen of onverwachts moeten overnachten.’ Hij raadt ook af om veel conserven mee te nemen.

Ook is hij nooit onderweg met een volle, zware watertank. ‘Wel hebben we altijd een kruik water van 10 of 15 liter mee. Want dat heb je soms nodig. Ik heb het ooit meegemaakt dat we op reis waren met mijn schoonouders en ze een probleem kregen met de thermostaat van hun wagen. Daardoor moesten ze stoppen op de E411, want ze hadden geen water bij zich. Het is dus heel belangrijk om toch wat water mee te hebben. Al is het maar om eens koffie te kunnen zetten.’

‘Vraag de dealer naar het juiste laadvermogen’

Riek Achten, de voorzitter van Pasar Teuten, rijdt al 36 jaar met een camper. Zijn camper heeft een laadvermogen van maar liefst 4.500 kilo, maar Rieks motto is nog altijd: ‘Meten is weten.’

Net als Jos en Eric maakt Riek regelmatig gebruik van een weegbrug. ‘Drie weken geleden nog, in Genk. Ik stop dan alles in mijn camper alsof we klaar zijn om op reis te gaan, inclusief mijn vrouw. Dan weet ik precies hoeveel ik mee heb. De laatste meting zat ik 30 kilo boven mijn maximaal toegelaten massa, maar op 4.500 kilo is dat verwaarloosbaar.’

Riek heeft in die 36 jaar al heel wat kilometers afgelegd. Van Noorwegen tot Spanje en van Engeland tot Italië, jaarlijks goed voor zo’n 15.000 kilometer. ‘Toch heb ik nog nooit problemen gehad met mijn belading gehad. Ik werd er zelfs nog nooit op gecontroleerd.’

Ook hij neemt zo weinig mogelijk etenswaren mee, ‘want eten en drinken zijn in de meeste landen goedkoper dan in België.’ Riek heeft zijn vaste gewoonten als hij zijn camper inlaadt. ‘Ik leg zoveel mogelijk in de opbergruimte onder de vloer. Oudere campers hadden nog niet zoveel laadmogelijkheden als de campers tegenwoordig. De ruimte onder de bodem van de campers van vandaag is ongeveer 35 à 38 cm hoog, daar kan al heel wat in. Die laadruimte onder de vloer lijkt mij een belangrijk aankoopcriterium voor mensen die een nieuwe camper gaan kopen. Als je nu nog alles in de kastjes zou moeten steken, is dat niet veilig, want bij veel wind zou de camper kunnen gaan schommelen en dan breekt de hel los.’

Bepaalde merken

Als je een camper wil kopen, hamert Riek erop goed te letten op het correcte laadvermogen. ‘Sommige dealers verzuimen het juiste laadvermogen te vermelden aan de klant. Op een van de Pasar-weegacties die we organiseerden kwam er ooit een man naar me toe. Niet om zijn camper te laten wegen, maar om zijn verhaal te doen over hoe hij misleid is geweest door een verkoper.’

‘Het gebrek aan kennis over je precieze laadvermogen is dus wel degelijk een groot probleem. Al hangt die onduidelijkheid vaak ook sterk af van het merk. Van bepaalde merken weten wij op de weegacties van tevoren al dat er problemen zullen zijn. Mensen met zo’n camper rijden vaak gefrustreerd rond, want zij moeten elk voorwerp of alle voedingswaren afzonderlijk wegen om niet over de limiet te gaan. Wees dus alert wanneer je een camper gaat kopen en vraag naar het exacte laadvermogen.”

 

Gepubliceerd op woensdag, maart 31, 2021