Hobby voor wie wat weelde wil

De aantrekkelijke, scherp geprijsde series Optima en Optima On Tour kenden zoveel succes dat ze worden uitgebreid met drie alkoofmodellen op maat van gezinnen, en twee halfintegralen waar de badkamer extra aandacht kreeg.

Grote badkamer  

De On Tour-halfintegralen zijn interessant voor camperaars die sanitair comfort belangrijk vinden: beide nieuwe modellen (742 cm) hebben een badkamer over de volledige breedte van de achterwand. Je kan kiezen uit de T70 E met twinbed en de T70 F met hoekbed. Ze krijgen een klassieke L-keuken en maxisalon met zitbank naast de celdeur. Beide worden gebouwd op een Citroën-chassis en zijn net geen zeven meter lang. Nieuwigheden zijn een 133 l AES-koelkast met dubbele deur, een uitschuifbaar systeem om de gasflessen makkelijker te vervangen, een geïsoleerde en verwarmde afvalwatertank en garage en een GFK-vloer met XPS-isolatie.  

Beproefd concept 

Dit beproefde concept trekt Hobby door in de On Tour-alkoven. De prijs valt reuze mee: circa 50.000 euro. Op basis van een Citroën-chassis bieden ze drie indelingen aan: 

  • A60 GF (623 cm): dwarsbed, zithoek bestaande uit zitbank met draaibare cabinestoelen, keuken tegenover zithoek  

  • A65 KM (699 cm): stapelbedden tegen de achterwand, L-keuken, zithoek bestaande uit klassieke treinzit met zitbank   

  • A70 GFM (718 cm): dwarsbed, L-keuken, zithoek bestaande uit klassieke treinzit met zitbank   

De drie indelingen hebben een buitenbreedte van 233 cm en een stahoogte van 205 cm. Standaard rusten ze op een 3,5 ton chassis met 4 zitplaatsen (tot 6 optioneel waar mogelijk). Nieuw is ook de 133 l grote AES-koelkast met dubbele deur. Ook hier is de gasflessenkast makkelijker bereikbaar en zijn zowel de garages als de vuilwatertank geïsoleerd en verwarmd.  

Optima luxe 

In het hogere segment halfintegralen krijgt de Optima De Luxe-serie er een plattegrond bij. De T 70 HGE (Fiat Ducato, 753 cm) heeft achteraan een twinbed en vooraan een paviljoenbed.  

Buscampers 

Hobby beperkt het gamma tot vier indelingen met een dwars- of twinbed. De Vantana On Tour krijgt 120 pk onder de motorkap, de Vantana De Luxe 140 pk. Ook de koelkast is anders: de ene krijgt een exemplaar van 70 l, de andere 90 l én een deur die langs beide kanten open kan. Het ligvlak achteraan is 9 cm langer. Het aluminium bedframe met lattenbodem garandeert een goede nachtrust. Het panoramisch dakluik boven de stuurcabine is nieuw.  

Gepubliceerd op vrijdag, januari 22, 2021 door Steven Durnez

Delen