GETEST. Weinsberg CaraCore 650 MF. 'Hier kan ik wel aan wennen’

Het Duitse merk Weinsberg, vandaag onderdeel van de groep Knaus Tabbert, slaagt er al jaren in campers te bouwen met Duitse kwaliteit en (zachte) Italiaanse prijzen. In 2020 werd ook een integraalcamper aan het assortiment toegevoegd: de CaraCore. Deze integraal op een chassis van de Fiat Ducato is beschikbaar in drie versies.

Tester 1: Erik Van de Perre

‘Ik ben als beginneling onder de indruk van de afmetingen, maar dat went snel’

 

Samen met collega Rob trek ik naar het hoofdkwartier van Knaus in Jandelsbrunn, waar we de sleutels van een gloednieuwe CaraCore 650 MF overhandigd krijgen.

Stijlvol en sportief uiterlijk

De CaraCore 650 MF is een blitse camper van net geen 7 meter. De typische led-koplampen, de stoere grille en de strakke, zwartgrijze belijning verlenen hem een sportief en stylish uiterlijk. Ook de achterlichten zijn voorzien van ledlampen. Wat ons bovendien bevalt, is de opvallend grote panoramavoorruit. Een elektrische instaptrede geeft toegang tot het woongedeelte, deze ontbreekt echter bij de stuurcabine (beide zijn sowieso optioneel).

Rijcomfort in de bergen

Wanneer ik op het fabrieksterrein van Knaus achter het stuur van de camper plaatsneem, ben ik als greenhorn toch wel onder de indruk van de forse afmetingen. Ook aan de zes versnellingen, die vrij dicht bij elkaar staan, is het even wennen. De eerste uren zit ik af en toe in de verkeerde versnelling. Maar aan het einde van de dag zijn we al vrij goeie maatjes. De krachtige dieselmotor van 160 pk (de standaardversie heeft 120 pk) snort als een tevreden kater, terwijl we over de snelweg richting Oostenrijk rollen. In Tirol trekken we de bergen in, nieuwsgierig hoe dit gevaarte van 3,5 ton het op die smalle, steile kronkelweggetjes zal doen. En ik moet zeggen: hier word ik blij van. Moeiteloos schiet de CaraCore omhoog. Aangenaam is ook de korte draaicirkel, zeker een voordeel in de nauwe haarspeldbochten. Bij het achteruit parkeren vertrouw ik echter liever op de aanwijzingen van Rob dan op de achteruitrijcamera. Het beeld is vrij grofkorrelig en bovendien gespiegeld, wat toch wat irriteert.

Het navigatiesysteem is gemakkelijk te bedienen. Informatie zoals snelheid en navigatie worden daarnaast door een head-up display op de voorruit geprojecteerd, zodat ik mij als chauffeur geheel op de weg kan concentreren. Waar ik als beginneling toch weer even aan moet wennen, is de hoge positie van de (lange) zijspiegels, die bovendien nauw tegen de camper staan, wat voor een vrij grote dode hoek zorgt. Opletten dus bijvoorbeeld bij het invoegen op een rotonde! Misschien was het wel handig geweest om die spiegels (zoals bij autobussen) iets verder naar buiten te plaatsen.

Huiselijk interieur

Bij het binnengaan van de camper valt meteen het open blikveld op, wat voor een

uniek ruimtelijk gevoel zorgt. Het enige struikelpunt (letterlijk) is de drempel tussen stuurcabine en woongedeelte. Lichte materialen scheppen een harmonische en moderne omgeving. Het overvloedige gebruik van hout en de parketachtige vloer zorgen voor een stijlvolle en tegelijk huiselijke atmosfeer. Voor de zithoek zijn hoogwaardige stoffen gebruikt. Ook de kastjes zijn mooi afgewerkt.

In het slaapgedeelte komt veel daglicht binnen dankzij de rechthoekige dakramen. Voor licht op de juiste plek zorgen praktische ledspots. Door de combinatie van de dinette (de gecombineerde eet- en slaapbank), een tweede zitbank naast de inkomdeur en de draaibare bestuurders- en passagiersstoel kunnen tot vijf personen samen tafelen. Die draaibare stoelen van Grammer, eigenlijk onontbeerlijk, zijn optioneel. Maar het zij Weinsberg vergeven, want je moet natuurlijk wel hier en daar besparen om een integraal van dit niveau aan een dergelijke (basis)prijs aan te kunnen bieden. Op de verwarming wordt dan weer niet bespaard, want hier verwent Weinsberg je met een pittige kachel van het type Truma Combi 6.

Opgepast bij het slapen

De CaraCore 650 MF is standaard voorzien van vier volwaardige slaapplaatsen. Achteraan is er een tweepersoonsbed (de even grote CaraCore 650 MEG en de grotere CaraCore 700 MEG bieden twee enkele bedden in de plaats). Indirecte verlichting en verstelbare leeslampen zorgen voor een feelgoodsfeer, de dikke comfortmatrassen van EvoPore HRC voor een goede nachtrust.

  Rob resideert in het hefbed. Dat zit vooraan, boven de stuurcabine, en wordt naar beneden getrokken met behulp van een hendel, die wat uitsteekt. Opletten dat je daar niet met je hoofd tegen slaat, want dan hoor je de engelen zingen. Om het hefbed te laten zakken, moeten de zetels in de stuurcabine worden omgeklapt. Belangrijk is ook de juiste positie van het stuur. Daar hadden wij niet aan gedacht toen wij de eerste dag ‘s avonds laat met het hefbed aan de slag gingen, dat netjes boven op de claxon belandde.

Nog een extra slaapplaats nodig? Met een paar handgrepen kan de dinette worden omgevormd tot een (kinder)bed.

Onder het tweepersoonsbed achteraan zit de garage. Die is wat kleiner dan bij de twee andere versies van de CaraCore. Je kan er bijvoorbeeld campingmeubilair in kwijt, maar geen fietsen. Daarvoor heb je dan toch nog een fietsendrager nodig. Boven het bed zijn er kastjes met meer dan genoeg opbergmogelijkheden. Naast de badkamer zit een grote kledingkast. Ook de keuken biedt ruim voldoende opbergkastjes en praktische schuiflades met soft close-functie onder het fornuis.

Krap koken, ruim douchen

De keuken is voorzien van een driepitsfornuis, beschermd door een glazen afdekplaat, al vinden we het aanrecht wel wat krap. Tegenover de kookhoek bevindt zich de kamerhoge 142 liter-koelkast met vriesvak, die weinig ruimte inneemt, maar rijkelijk plaats biedt voor verse levensmiddelen.

 

De badkamer verrast met veel bewegingsvrijheid. De douchecabine, afgesloten door een stabiele vouwdeur van plexiglas, is voor een camper best ruim. Bij het toilet vragen we ons wel af waarom men nog steeds vasthoudt aan chemische toiletten, terwijl doorgaans milieuvriendelijkere alternatieven bestaan, zoals een composttoilet.

Voordelen

  • Stijlvol design
  • Goed ruimtegevoel
  • Pittige motor
  • Royale badkamer
  • Prima prijs-kwaliteitsverhouding

Aandachtspunten

  • Positie spiegels
  • Drempel tussen stuurcabine en woongedeelte
  • Positie stuur bij gebruik hefbed
  • Uitstekende hendel hefbed
  • Geen centrale vergrendeling

Conclusie

‘Lage basisprijs ten koste van noodzakelijke opties’

Met de CaraCore MF 650 heeft Weinsberg een mooie integraalcamper met een prima prijs-kwaliteitsverhouding op de markt gebracht. De lage basisprijs gaat wel ten koste van een aantal – eigenlijk onmisbare – features, zoals airco in de cabine, een navigatiesysteem of draaibare zetels in de cabine, die optioneel zijn, maar wel vrij gunstig worden aangeboden in het kader van diverse pakketten.

Tester 2: Steven, 35 jaar

'Niets op aan te merken'

 

De CaraCore is verkrijgbaar in drie indelingen. De 650 MG (699 cm) en de 700 MG (741 cm) hebben beide een twinbed achteraan. Het verschil in lengte maakt dat de laatste een grotere badkamer en zithoek heeft. Onze 650 MF (699 cm) heeft een indeling die we kennen uit de caravansector: achteraan een Frans bed (hoekbed) met ernaast de badkamer. Met de komst van het populaire twin- en vrijstaand bed was deze even van het toneel verdwenen. Nu zien we toch dat heel wat fabrikanten ze weer opnemen in hun catalogus.

Een typisch Weinsberg-interieur

Met net geen 7 meter behoort de 650 MF tot de compacte voertuigen. Daar merk je in het interieur niets van. Vanwege zijn open indeling – je hebt zicht van de voorruit tot de achterwand – geniet je van heel wat ruimte.

Aan het interieur merk je meteen dat we hier met een KnausTabbert-product te maken hebben. Het straalt niet alleen degelijkheid uit, maar ook sfeer en gezelligheid. De combinatie van lichtbruine meubels, witte bovenkasten en grijze accenten voor onder andere de keuken, tafel en wanden is bijzonder geslaagd.  Indirecte verlichting en spotjes maken de sfeer compleet. Drie grote dakluiken zorgen voor licht en verluchting. Schakelaars zitten op logische plaatsen. De bovenkasten laten zich makkelijk bedienen.

Zithoek met een twist

De zithoek bestaat uit de twee voorste cabinestoelen, een L-zit en een zitbank naast de woonceldeur. Die zitbank maakt het salon echt compleet. Hij is breed genoeg om twee personen comfortabel op te laten zitten. Onderin gaat nog een zeer ruime koffer schuil die van buitenaf bereikbaar is. De tafel rust op een telescopische tafelvoet – je kan hier dus nog een extra bed van maken – en is voorzien van een stevig, verschuifbaar tafelblad. De tafel staat op een verhoog om aan te sluiten met de stuurcabine. Leuk detail: tussen tafel en zitbank zit een wegneembaar tussenstuk om de hoogte gelijk te stellen.

Wie dit model bezoekt, zal zich misschien afvragen waar er plaats is om een televisie te hangen. Wel, die zit mooi weggewerkt in een smalle kast tussen keuken en zithoek. Bij gebruik open je de kastklep en schuif je het toestel eruit. Hierdoor kan je wel enkel kijken vanuit de voorste cabinestoelen en de zitbank naast de deur.

Compacte keuken

Het aanrecht met driehoekig gasvuur en ronde spoelkom is compact. Onder het aanrecht zitten twee diepe, ruime schuiflades met soft close-sluiting én een praktische kast met deur. De mengkraan is ver genoeg naar achteren geplaatst en zit niet in de weg bij gebruik van de spoelbak. Er zijn twee stopcontacten, met veiligheidsklepje.

De langwerpige Thetford koelkast van 142 l tegenover het keukenblok is een buffer tussen het bed en de brede woonceldeur van 70 cm. De handige groentelade onderin en het grote diepvriesvak zijn een meerwaarde. De wand van de koelkast bevat een handige armsteun, bedieningsknoppen voor verlichting en elektrische instaptrede en een grote spiegel en kleerhaken.

Het controlepaneel en CP+-paneel hangen boven de celdeur. Het bovenste deel van de grote kleerkast tussen keuken en badkamer doet dienst als diepe hangkast. Een extra legplank ontbreekt niet. Je kan de kast vullen van de vloer tot aan het plafond.

Terugkeer van het hoekbed

Het Franse bed (hoekbed) is tegen de linkerwand geplaatst. Het voordeel van dit type bed, in vergelijking met een bed in de breedte, is dat beide slapers vrij autonoom het bed in en uit kunnen stappen zonder elkaar te storen. Het bed is 201 cm lang en 133 cm breed. Een deel van het voeteinde is afgeschuind, zodat er een doorgang is naar de badkamer tegen de rechterwand. De matrassen liggen voortreffelijk. Met een stevige gasdrukveer waarmee je een deel omhoog heft, krijg je toegang tot de garage onderin.

Er zijn vier bovenkastjes, met handige legplank eronder, kan je gebruiken om kleding in op te bergen. Let wel op bij het openen van de twee kastkleppen in de hoek: deze kunnen tegen elkaar stoten. Het hoofdeinde kreeg een mooi aangeklede wand en een centrale lichtschakelaar. Handig: nooit meer zoeken ’s nachts. Voor wat privacy gebruik je een klassiek schuifgordijn.

Onder het bed gaat een garage schuil, deels ingenomen door de gasflessenkast. Er blijft echter nog genoeg ruimte over voor bagage en vouwfietsen.

Slapen kan ook in het manuele hefbed (193 bij 150 cm) boven de stuurcabine. Wanneer het hefbed naar beneden is, blijven de twee zitbanken bruikbaar. Er zijn een klein dakluik, een verduisteringsgordijn en verlichting.

Langwerpige badkamer

In de langwerpige badkamer bevindt alles zich achter elkaar. Helemaal achteraan, tegen de achterwand, staat een volwaardige douchecabine met handig plexischerm. De douchestang hangt niet in de weg en er is voldoende stahoogte. Centraal bevindt zich het ronde Dometic-toilet. Er blijft nog genoeg ruimte om langs het toilet in de douche te stappen. Naast de volwaardige deur bevindt zich de grote, driehoekige, plastic wastafel. Deze komt misschien wat goedkoop over, maar is wel functioneel. Onderin is er nog kastruimte, net zoals in de spiegelkast bovenaan. Wat ons ook plezier doet: de aanwezigheid van zowel een dakluik als een venster in melkglas. Ze geven licht en verluchting. Een handige houder voor handdoeken en kledinghaken zijn voorzien.

Paketuitrusting

De CaraCore 650 MF heb je al vanaf € 58.000, wat zeer scherp is voor een integraal. Dan koop je wel een vrij basic voertuig. Aan de hand van pakketten kan je de uitrusting opwaarderen. Zo was ons testvoertuig uitgerust met een Fiat-, Media- en Smart-pakket (zie technische fiche). Daarnaast zijn er nog veel individuele opties, zoals de elektrische instaptrede, een grotere dieseltank en sfeerverlichting. Met inbegrip van de zeer krachtige 160 pk Fiat Ducato kom je op een totaal van € 73.000. Voor deze prijs krijg je wel een nagenoeg compleet voertuig. Handig is ook de uitschuifbare gasflessenkast (2 x 11 kg) en het praktische serviceluik met toegang tot watertank, stroomafsluiting en zekeringskast. Een Truma Combi 6 is standaard.

Conclusie

‘De meest sexy integraal momenteel verkrijgbaar’

In deze prijsklasse is de CaraCore een van de meest sexy integralen die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Zijn automotive geïnspireerd design in combinatie met een gezellig en functioneel interieur staat garant voor aangename reizen. Veel valt er dan ook niet op aan te merken. De compacte garage kan misschien voor sommigen een struikelblok zijn, maar niet iedereen heeft behoefte aan een hoog geplaatst bed.

Gepubliceerd op woensdag, januari 27, 2021 door Erik Van de Perre

Delen