GETEST. Rapido Itineo CS660. My camper is my castle

Is een camper iets voor ons? Kathleen Geenen en Daniel Rys probeerden het uit, met de Rapido Itineo CS660. Welkom in in hun vakantieplek op wielen voor een paar dagen: dit vonden ze ervan.

Het regent pijpenstelen, het is koud en waait stevig. We hadden ons onze uitstap anders voorgesteld, zonniger en warmer, maar we laten het niet aan ons hart komen. We zitten ontspannen in het luxesalon van de camper. Een paar dagen in zo’n kleine ruimte, valt dat mee? We geven je graag een rondleiding.

 

Theetje in de zithoek

We draaien de royale zetels van chauffeur en passagier om, richting zithoek en tafel, zodat we een heus salonnetje hebben. De zachte, brede zetels in ecru leer zitten net zo comfortabel als ze eruitzien. De zitbank met zachte kussens werd in dezelfde stijl uitgevoerd, en is uiteraard ook uitgerust met veiligheidsgordels. Samen met de hangkastjes in sober namaakhout heeft de zithoek een wat klassieke, maar mooie, tijdloze stijl.

Met de laptop in de stekker (even het kussen verschuiven om bij het stopcontact onder de zitbank te komen), een kop thee op het klaptafeltje in de ‘salontafelstand’ en het zachte tikken van de regen op de koepels van de camper zijn we klaar om te genieten van een boek of film. Echt vakantie dus, ondanks de regen. De camper opwarmen gaat vlotjes, zelfs op een koude aprilavond. De strookjes witte en blauwe ledverlichting bij de kastjes, het bed en het aanrecht brengen wat extra sfeer.

 

Comfortabel in de keuken

Ook het kookgedeelte in stijlvol zwart en hout oogt royaal, toch voor een camperkeuken. Het is uitgerust met drie gaspitten, ideaal om een gewone maaltijd op te bereiden.

Het fornuis en het gootsteentje worden afgedekt met zwarte deksels. Samen met het extra blad om aan het aanrecht te haken, vormen ze een mooie werkruimte. De hangkastjes boven het aanrecht en in de zithoek, werden ontworpen met ronde, veilige hoeken en hebben elk een ligplank onderaan. De deurtjes die opendraaien naar boven kregen wel rechte hoeken, maar zijn uitgeklapt zo hoog, dat zelfs een man van 1m92 er zijn hoofd niet tegen kan stoten. De drie lades onder het aanrecht zijn handig afsluitbaar met eenvoudige drukknoppen en bieden plaats voor voldoende keukengerief. Een rekje boven de gootsteen is ideaal voor kleine potjes, maar de fles wijn die we erin zetten, dendert eruit tijdens het rijden. De smalle hoge koelkast met vriesvakje, verborgen achter een licht spiegelende, zwarte deur, kan wel wat eetwaren koelhouden. Smalle vakjes in de deur, voor kleine potjes. Alle grote stukken en flessen kunnen dan onderaan in een bak, zodat ze niet te veel rammelen onderweg.

 

Lekker slapen met vijf

We zijn met ons tweetjes, maar in principe kan je met vijf overnachten in deze camper: vijf bedjes dus. De ‘masterbedroom’ is uitklapbaar boven de cockpit. Het is even knoeien om de zetels van chauffeur en passagier ingeklapt te krijgen, want de hendels zitten goed verstopt. Maar het hefbed zelf, 140 cm breed en bijna 190 cm lang, klapt gemakkelijk naar beneden. Het is een comfortabele slaapplek, zelfs voor een rugpatiënt met grote gestalte.

Voorzichtigheid is geboden bij het in- en uitstappen van het bed. Omdat het wat wiebelt, schieten de haakjes van het laddertje soms los. Boven het bed zitten een lampje en een vakje om bril of gsm in te stoppen. Het zou handig zijn om dat in tweevoud te hebben, omdat het een tweepersoonsbed is, toch? Achterin zit een stapelbed, met een breedte van 80 cm.

Ingenieus, die badkamer

Het badkamertje met wc en douche heeft een ingenieus systeem met openklapbare ‘muur’. Dat muurtje is van hout, waardoor het stevig genoeg is om een wastafeltje met een spiegel te dragen. Zo blijft er handig veel ruimte om tanden te poetsen en een kattenwasje te doen, zonder storend kastje boven de wastafel. Dat kastje zit boven de wc. Draai je het muurtje open, dan verschijnt een douche. Een extra gordijn in het gangpad van de mobilhome biedt extra ruimte en privacy bij het omkleden. Het water vloeit probleemloos uit kraan en douche, in de gewenste temperatuur.

Rijdt ’ie lekker?

Af en toe veranderen we van vakantieplek. De camper rijdt comfortabel, heuvel op, heuvel af. Hoewel hij van binnen erg ruim lijkt, ziet hij er compacter uit langs de buitenkant. Hij is nog geen 7 meter lang, en met zijn 2,19 meter smal genoeg om over vrij landelijke baantjes te rijden. Hij is 2,8 meter hoog, dus kan zeker niet in alle tunneltjes die we tegengekomen onderweg. De brede, rechte voorruit met grote zijvensters geven een mooi panoramazicht, maar het lijkt wel of dat bij wat wind en regen zorgt voor extra lawaai. De camper heeft een kleine draaicirkel, waardoor hij behendig rijdt en parkeert, met camera bij het achteruit rijden. Ook het bed boven de chauffeursplek ‘wiebelt’ wat mee tijdens het rijden. Gelukkig kunnen alle kasten goed afgesloten worden. Een fles wijn die in het zijvakje naast het aanrecht staat, klettert wel naar beneden tijdens het rijden.

Opgeruimd staat netjes

De ‘garage’ – lees: opbergruimte – is vrij ruim. Een van de bedden achteraan kan opgeklapt worden, zodat er extra ruimte is voor bijvoorbeeld een fiets. Maar: er is niets voorzien om het materiaal of het opgeklapte bed vast te zetten. Enkele haakjes zouden wel handig zijn.

Onze bagage bergen we op in de hoge kleerkast, de opberglades onder de koelkast, naast de bedden, onder de zitbank bij de deur en in de kastjes hoog boven de zitbanken. Voor twee personen is dat meer dan voldoende. Met twee kinderen erbij zou het wat krap worden, omdat dan ook de garage niet volledig gebruikt kan worden.

Moet er nog licht zijn?

Met één druk op de spotjes in het plafond gaat het licht aan. Handig als je ’s nachts even naar toilet moet of als je wat wil lezen bij goed licht. De led-randjes in kastjes en keuken zorgen dan weer voor sfeerverlichting. Op verschillende plaatsen zitten stopcontacten verstopt. Handig! Bij het uitstappen door de zijdeur springt er vanzelf een buitenlichtje aan. Het trapje schuift automatisch uit. Erg handig. Het is wel opletten als je partner even wil uitstappen terwijl de motor nog draait, want dan schuift het trapje níet uit. Dat kan even schrikken zijn. De buitendeur lijkt fragiel en heeft maar één klem bovenaan om de open deur vast te zetten, wat bij een hevige windstoot voor problemen kan zorgen.

Venster op de wereld

In de camper valt veel daglicht door de grote ‘panoramavensters’ aan de voorkant, raampjes langs weerskanten bij de eethoek, een raampje boven het aanrecht in de keuken, een koepel boven de badkamer en ook erg leuk, een koepel én twee venstertjes in het achterste slaapgedeelte. De gordijntjes/zonneschermen zijn van het klassieke type en hebben af en toe een duwtje nodig, als ze wat scheef dreigen te hangen. De verduistering vooraan van de grote ruit en zijvensters lijkt erg fragiel. Er komt wat klauter- en prutswerk bij te kijken om alles te installeren.

Even op een rijtje

Camper getest, wij zijn weer thuis. En wat is de conclusie? Een luxueuze camper, ingericht met veel ruimte en oog voor sfeer, maar qua afmetingen toch niet zo groot. Aan de buitenkant blijkt hij compacter dan binnenin. Hier en daar zijn er storende details, zoals het onderste bed dat niet omhoog kan blijven staan als de ruimte eronder gebruikt wordt als garage voor bijvoorbeeld fietsen, maar met wat handigheid kan dat wel opgelost worden. In de camper zelf zijn er veel kastjes en een hogere kleerkast. Alles samen goed voor (niet al te veel) bagage voor vier personen.  

5 x plus:

  • Oogt ruim
  • Sfeervolle verlichting
  • Groot panoramavenster/veel daglicht
  • Rijcomfort, ondanks de grootte
  • Grote koelkast
  • Goed slaapcomfort.

5 x min

  • De buitendeur lijkt fragiel en heeft maar één klem bovenaan om de open deur vast te zetten.
  • De grote voorruit vangt bij slecht weer veel regen en wind, wat zorgt voor extra lawaai.
  • Het buitentrapje schuift niet automatisch in als de motor draait.
  • Het uitklapbare hefbed boven het chauffeursgedeelte wiebelt tijdens het rijden.
  • De verduistering van de grote vensters vooraan is wat onhandig om aan te plaatsen.
Gepubliceerd op donderdag, augustus 4, 2022