GETEST. Bürstner Lyseo TD 736 Privilege. ‘Een camper? Dit is een kasteel op wielen'

De Lyseo TD Privilege staat bij Bürstner voor het topsegment van halfintegralen met een paviljoenbed. Naast de klassieke indelingen met vrijstaand en twinbed kan je ook kiezen voor een salon achteraan of badkamer met dressing over de volledige breedte. Wij kozen voor deze test voor de Lyseo TD 736, met vrijstaand bed en face à face-zithoek.

Tester 1: Kristina, 30 jaar 

Zodra ik de Lyseo TD 736 betreed, kan ik het niet laten om als een kind door de camper te huppelen. Zoveel plaats is er. Met zijn 7,49 m lengte en 2,3 m breedte is de kampeerwagen groter dan mijn studentenkot destijds. De stahoogte van 2,05 m en het vele licht dat binnenvalt, vooral door de twee dakramen, maken het ruimtegevoel compleet. Nadat reisgenoot Jeroen en ik onze kleren een plaats hebben gegeven in de kasten in de slaapkamer (de ene met kleerhangers, de andere met legplanken) en onze boeken, laptops en camera’s hebben opgeborgen boven de zithoek, beseffen we dat we veel meer kasten hebben dan spullen. Er is ook nog bergruimte boven en onder het bed, onder de zitbanken en in twee luiken onder de vloer voor het keukenblok. Plus in het bagageruim, dat van buitenaf toegankelijk is. Oké, we gaan maar vier dagen weg, dus zo veel bagage hebben we niet meegenomen. Maar het is duidelijk dat je je met zo’n kasteel op wielen niet hoeft in te houden. 

Even wennen op de weg 

Het ruime interieur van de camper heeft natuurlijk een keerzijde. Met dergelijke afmetingen is het extra oppassen in het verkeer. Vanaf ons vertrek houd ik non-stop de achteruitkijk- en dodehoekspiegels in de gaten, om er zeker van te zijn dat ik binnen mijn rijstrook blijf en geen stoepranden raak met de achterwielen. Hoewel alles vlot verloopt, slaag ik er pas op de derde dag van onze trip in om dat onzekere gevoel van me af te schudden. Parkeren blijft de hele reis lang een uitdaging, ondanks de goede achteruitrijcamera. Al went rijden met zo’n drietonner wel. Het is zelfs aangenaam om zo hoog te zitten in je cabine, met lekker veel plaats en een goed zicht op de weg en het landschap. Toch blijf je voelen dat je een groot gewicht met je meezeult. Zeker omdat de motor niet de stilste is en het toerental snel oploopt, zodat ik continu moet schakelen. Als we de Vogezen inrijden, komt zelfs de vergelijking met een slak in me op. We gaan langzaam bergop, maar we hebben wél ons huis mee. 

Goede nachtrust gegarandeerd 

Het comfort dat de Lyseo TD 736 biedt, weegt echter volledig op tegen het onwennige gevoel op de weg. Dat wordt al na onze eerste nacht bevestigd: nog nooit heb ik zo goed geslapen op een camping. Het tweepersoonsbed is met 145 cm breed genoeg voor twee. Omdat het in de lengte staat, kan je makkelijk aan de aan weerszijden geplaatste kleerkasten terwijl je je klaarmaakt. Voor het slapengaan trek je het bed een beetje uit, zodat het ondanks de afgeronde voeteinden lang genoeg wordt om comfortabel te liggen. Nachtlampen en -kastjes zijn er, stopcontacten lijken echter te ontbreken. Onze gsm’s laden we dus op in het leefgedeelte, een minpuntje. Wel zijn alle ramen in de woon- en slaapcel makkelijk te verduisteren. Ook hebben ze een hor, zodat je 's nachts gerust wat frisse lucht kan binnenlaten. Aangezien het al eind september is en het na zonsondergang aardig afkoelt, doen wij dat niet. ’s Morgens moeten we zelfs de verwarming aanzetten. De warmte verspreidt zich verbazingwekkend snel door de hele ruimte, zodat we bij een aangename temperatuur kunnen ontbijten in de ruime zithoek. Omdat we maar met z’n tweeën zijn, hoeven we zelfs de voorste stoelen niet om te draaien om comfortabel te zitten.  

Solide sanitair 

Ook het kwalitatieve sanitair in deze camper is een grote troef. De douche is groot genoeg om je te wassen zonder je ellebogen te stoten, en dankzij de beveiligde legplank kan je de shampoo gedurende de hele reis laten staan, zodat je niet van onder de warme straal hoeft te komen om je zeep te zoeken. De twee afvoerputjes maken dat het water meteen wegloopt en de deur is 100% spatproof. Hoewel het tegenoverliggende toiletkamertje niet erg groot is, kan je toch op een comfortabele manier gebruikmaken van de wc. De wastafel met grote spiegel en twee kastjes waarin je zeker al je beautyproducten kwijt kan zijn eveneens tiptop in orde.  
Na mijn eerste douche ben ik bovendien erg onder de indruk van de slimme indeling van de camper. Als je de deur van het toilet volledig opent, creëer je immers een scheidingswand tussen het slaap- en woongedeelte. Hierdoor heb je ruimte en privacy te over om je af te drogen en aan te kleden. Omdat de deur aan de kant van het wooncompartiment bedekt is met een grote spiegel, krijgen de mensen die hier zitten absoluut geen beklemmend gevoel. Daarnaast kan je ook de slaapkamer apart afsluiten met een schuifdeur. Als je met een groter gezelschap op pad bent en er iemand in het optionele elektrische hefbed boven de zitruimte slaapt, kan die eveneens in alle beslotenheid een douche nemen. Alleen moet je dan een creatieve manier zoeken om alle handdoeken te laten drogen, want er is maar één kleine hangrail aanwezig in de badkamer. Extra haakjes aan de muur waren handig geweest, ook voor jassen.  

Muziekje erbij 

Een campertrip is niet geslaagd als je niet uitgebreid hebt geaperitiefd en gekokkereld. Ook daarvoor zijn alle ingrediënten aanwezig. Zo is de koelkast van de Lyseo – mét een handig vriesvak – royaal genoeg om maaltijden (en flessen wijn) voor enkele dagen te stockeren. Voor hapjes en andere boodschappen is er een kast boven het keukenblok. Pannen berg je op in de schuifladen. Omdat er drie kookplaten zijn, kunnen we steeds vlot één potje met vlees en één vegetarisch potje klaarmaken. De uitklapbare eettafel doet dienst als werkblad. Eén keer halen we onze picknicktafel en -stoelen uit het bagageruim voor een lunch onder de luifel. De andere keren genieten we binnen van onze maaltijden, met sfeerverlichting en een muziekje erbij. Er is zelfs plaats om te dansen in de keuken. Reken maar dat deze camper in de smaak valt.  

Pluspunten 

  • De zee aan ruimte 

  • Comfortabele sanitaire voorzieningen 

  • Slaapruimtes met voldoende privacy 

  • Handige keuken, inclusief grote koelkast met vriesvak 

  • Aangename sfeerverlichting 

 

Aandachtspunten 

  • Rijdt niet altijd even soepel 

  • Parkeren is een uitdaging 

  • Geen laadpunten voor gsm’s naast het bed 

  • Kleerhangers voor jassen ontbreken 

Conclusie: ‘Ik wil deze luxe niet meer afgeven’ 

De Lyseo TD 736 is als een vijfsterrenhotel onder de campers. De afwerking is verzorgd, het interieur buitengewoon ruim en de indeling slim. Of je er nu in de zomer of winter mee op pad gaat, je zal niets tekort komen. Behalve misschien parking. Ik vraag me af of ik ooit nog met minder tevreden zal zijn nu ik de vele kastruimte, indrukwekkende slaapkamer en handige douchecabine gewoon ben. Helaas heeft die luxe een prijs (vanaf € 61.620). Maar als mijn budget het toeliet, was mijn keuze gemaakt. 

Tester 2: Steven, 35 jaar 

De Lyseo TD 736 is met zijn 749 cm zowat het maximum dat je op een chassis met enkele as kan bouwen. Die extra centimeters voel je in het interieur. Ter vergelijking: er is ook een 29 cm kortere Lyseo TD 732 met dezelfde indeling maar een kleinere zithoek en compactere slaapkamer. Het interieur is typisch Bürstner: ruim en sfeervol. Twee kleuren overheersen: wit voor zijwanden en kastdeurtjes, zacht taupe voor het meubilair en keuken- en tafelblad. Het geheel werkt bijzonder rustgevend. 

Volwaardig salon 

De populaire face à face-zithoek is erg ruim. De twee zitbanken zijn even lang. Je kan gerust met twee personen plaatsnemen op één bank. Gezellig in combinatie met de twee draaibare cabinestoelen. De tafel rust op een stevige vaste poot en is voor de helft open en dicht te klappen. De doorgang naar de stuurcabine is daarom gemakkelijk. De vlakke vloer is een stevig pluspunt. 

Spelen met zetels  

Bij een face à face-opstelling moet je de zitbanken ombouwen tot volwaardige zitplaatsen met autogordel. Geen omslachtig gedoe in deze Lyseo, wel een doordacht systeem. Elke zitbank heeft een zitvlak dat bestaat uit drie delen. Het kussen dichtst bij de stuurcabine en een wegklapbaar plankje neem je weg. Zo heb je plaats voor je benen. Het middelste kussen blijft gewoon liggen, hier zit je op tijdens het rijden. De rugleuning is een derde, extern deel dat je plaatst in een rechthoekige uitsnede. De gordel hangt aan de zijwand en zie je niet wanneer je de salonopstelling gebruikt. De uitleg is omslachtiger dan de praktijk. Test het maar eens uit bij je dealer.  

Keukenmarmer 

De ruime zithoek mondt uit in een open L-keuken. De zitbank aan de bestuurderszijde vloeit over in het keukenblok. Een tussenschot, met sfeervolle ledverlichting, doet dienst als scheiding. Het langwerpige gasvuur, met drie gaspitten, staat tegen de wand van de badkamer. Door het iets langere aanrecht geniet je van extra werkruimte. De ronde spoelbak heeft een afdekplaat. Onderin vinden we zes praktische schuifladen met zachte sluiting. Het raam is mooi weggewerkt achter een wand in marmerlook.  

Paviljoenbed  

Ons testmodel heeft een optioneel en elektrisch paviljoenbed. De bediening zit op een handige plaats boven het keukenblok. De stahoogte in dit model is 205 cm, dus met het paviljoenbed blijft er een comfortabele stahoogte over in de zithoek. De onderzijde van het bed is aangekleed met verschillende spots en langs weerszijden zijn twee bovenkastjes. Modieuze sfeerverlichting maakt het geheel compleet. Het paviljoenbed is ruim, 200 cm bij 135/125 cm, en komt daardoor redelijk ver naar voren. Dat merk je in het keukenblok: de rand van het bed schuift net naast de spoelbak. Ook de ladder om in en uit het bed te stappen staat dan het gebruik van de keuken in de weg.  

Badweelde 

Vanuit de zithoek heb je een doorkijk tot in de slaapkamer, wat het ruimtegevoel bevordert. Centraal bevindt zich het sanitair: links de douchecabine, rechts de eigenlijke badkamer. Hoewel die laatste bijzonder compact lijkt, is ze in de praktijk bijzonder functioneel. De ruime wastafel en het draaibare toilet zijn zo geplaatst dat je steeds over voldoende ruimte beschikt. Een grote spiegel vergroot de ruimte optisch. Twee ruime kasten, eentje onder de wastafel en eentje erboven, bieden voldoende plaats voor badspullen. Er is geen raam, maar wel een dakraam. De badkamerdeur doet dienst als scheiding met de leefruimte. Er is nog een tweede schuifdeur, die van de slaapkamer, waardoor je een badkamer creëert over de volledige breedte van de camper. Handig als je met twee koppels reist. Van de douche zijn we fan. Die heeft twee afvoeropeningen, is ruim genoeg en beschikt over een dakraam. Handig voor licht en verluchting. Ook aan een kledinghaak en legvakjes is gedacht. Plexideurtjes zorgen ervoor dat het water ook binnen de douchewanden blijft.  

Maak je keuze: bed of sofa  

Met een ligvlak van 190 bij 145 cm is het vrijstaande bed ruim genoeg voor twee personen. Het hoofdeinde van het bed kan je een stuk omhoogduwen om de doorgang langs het voeteinde te vergemakkelijken. Zo kan je het overdag ook als een comfortabele sofa gebruiken. Het bed is niet in de hoogte verstelbaar. Het staat dus vrij laag op de grond. Dat hoeft geen nadeel te zijn, niet elke camperaar heeft behoefte aan een grote garage onderin. Die laatste beschikt over twee toegangsdeuren. Klassieke fietsen gaan er niet in, vouwfietsen zijn geen enkel probleem. Terug naar de slaapkamer. Zowel links als rechts beschik je over een leg/hangkast en twee bovenkasten. De opvallende, langwerpige ramen, verscholen achter vouwgordijnen, zorgen voor heel wat lichtinval. Het enige minpunt is de plaats van het stopcontact. Het zit net onder de bovenkastjes en er is geen legplank voorzien. Ofwel ligt je toestel dus naast je hoofdkussen ofwel moet je het in een bovenkastje leggen. Extra stopcontacten zijn er nog tegen de badkamerwand. Deze dienen onder andere voor een (tweede) tv-toestel. 

Liever wat meer pk’s 

De rijkelijk uitgeruste Privilege-uitvoering waarmee wij op stap gingen wordt gekenmerkt door een bestuurderscabine in zilver of champagne, een stijlvol zwart radiatorrooster en de zwarte omkadering van de koplampen, een elektrische instaptrede, een panoramisch dakluik Skyroof en een extra garagedeur. Binnen vertaalt zich dat in een sierelement met plankjes, plaats voor een televisie en magnetische houders voor glazen, een airbag voor de passagier, Remis-verduistering in de cabine, extra decoratie, indirecte verlichting in het hele voertuig, een keuken met houder voor koffiecapsules en cruisecontrol. Dat is al behoorlijk mooi. Daarnaast zijn er vier pakketten verkrijgbaar waarvan wij er twee hadden: een decoratieset en een Premium Pack (zie technische fiche). Naar wens zijn nog een Fiat-veiligheidspack en een winterpack verkrijgbaar. Standaard krijg je een 120 pk motor. Wij raden zeker de 140 pk aan: dit is geen kleine camper, in de bergen zal je de extra’s pk’s weten te appreciëren. De extra kosten zijn verwaarloosbaar. Deze camper is zeker het hele seizoen bruikbaar dankzij zijn verwarmde technische dubbele bodem.  

Conclusie: ‘Kleine aandachtspunten in een groots model’ 

Bürstner blijft een referentie als het gaat om sfeervolle en praktische campers. Het ruime en luchtige interieur gaat hand in hand met functionaliteit. De makkelijk om te bouwen face à face-zithoek en de praktische badkamer zijn daar mooie voorbeelden van. Het model heeft geen hoge garage, maar dat is een kwestie van keuzes maken. Als je kiest voor een paviljoenbed wordt de keuken moeilijk bruikbaar. Kleine aandachtpunten die niet opwegen tegen de grootsheid van dit model.  

Gepubliceerd op woensdag, januari 27, 2021 door Steven Durnez

Delen