De juiste fiets mee als maatje

Heerlijk avontuurlijk, een fietsvakantie met de tent. Iedere ochtend wakker worden op een nieuwe plek. Maar welke fietsen zijn nu precies geschikt? Fietser Jessica de Korte geeft tips.

Pimp je eigen fiets

Het zou zomaar kunnen dat je eigen fiets prima is. Mijn eerste vakantie deed ik op een simpele Sparta met zeven versnellingen, gekregen op mijn veertiende. De fiets was ideaal voor vlak gebied, maar zodra het meer heuvelachtig werd, bleek het bikkelen. Dus: kijk eerst naar welk gebied je gaat. Met zware bepakking is het fijn om bij het klimmen genoeg versnellingen te hebben, zodat je ook licht kunnen trappen. Voordragers zijn handig, maar in principe is een bagagedrager voldoende. Kijk wel hoeveel kilo de fiets aankan, en check of de wielen sterk genoeg zijn. Bij mijn vriend is het achterwiel een keer verbogen. Vakantiefietsen hebben meer spaken in de wielen. Ook belangrijk is de stabiliteit van de fiets. Je wilt voorkomen dat je bergaf gaat slingeren.

Tweedehands kopen

Het is helemaal niet verkeerd om met een tweedehands fiets te beginnen. Toen ik serieuzere tochten ging houden, onder meer langs de westkust van de VS, kocht ik een tweedehands Koga-reisfiets. Die ik uiteindelijk een paar jaar later voor bijna hetzelfde geld weer verkocht. Maar onderschat het niet. Bij de aankoop is het goed om naar de staat van alle onderdelen te kijken. Vaak moet een hoop gebeuren en dat kan wat kosten, vooral als je het door een monteur laat doen. De kans is groot dat de tandwielen en ketting aan vervanging toe zijn - die vervang je samen, in één keer. Zijn de velgen van de wielen nog oké? Wellicht moet je nieuwe buitenbanden en remblokjes aanschaffen. Ga voor een goed merk (zie: de trekkingfiets).

Bikepacking of volle bepakking

Dé ideale fiets bestaat niet. Ten eerste hangt het er maar net vanaf waar je gaat fietsen, ten tweede is een fiets heel persoonlijk. De een wil alles zo licht mogelijk, de ander wil meer luxe, en kiest voor alle toeters en bellen. Momenteel is bikepacking hip, waarbij de tassen aan het frame hangen. Maar dan lever je wel een hoop comfort in. Aan een trekkingfiets, ook wel hybride fiets of toerfiets genoemd, kun je vaak zowel voor als achter tassen ophangen. Je moet wat harder trappen, maar hebt meer ruimte voor kleding, slaapspullen en bijvoorbeeld een stoeltje. Met zowel tassen voor als achter kun je ook je spullen beter organiseren.

De trekkingfiets

Het fijne van een trekkingfiets is dat hij voor verschillend terrein geschikt is. Vaak zitten er bredere banden op, die niet alleen het fietsen op onverharde paden mogelijk maken, maar ook voor meer comfort zorgen. Ze komen goed van pas bij een weg met kasseien of slecht asfalt. Een trekfiets heeft een sportieve, maar toch comfortabele zithouding, een stijf frame, goede velgen en krachtige remmen. Pas op met vering in de voorvork, hiermee wordt de fiets afgeremd en moet je vaak harder trappen.

Hoeveel kost zo’n fiets?

Er zijn fietsen in alle prijsklassen. Heb je het budget, ga dan voor een merk dat bekendstaat om zijn trekkingfietsen. Koga, Tout Terrain en VSF hebben bijvoorbeeld fietsen van zo’n 2.000 tot 2.500 euro. Onder het hogere segment vallen onder meer idworx en Santos. Dan zijn er nog de kleinere merken als Van Nicolas, Avaghon, Jongerius en Republic Dutch. Heb je niet zoveel geld te besteden? Je kunt voor een goedkoper merk gaan, als Specialized of Gazelle (rond 1.300-1.500 euro). Dan krijg je mogelijk wel te maken met onderdelen de minder robuust zijn. Een goede optie is een tweedehands reisfiets, die je zelf opknapt.

De juiste framemaat

Heel belangrijk: kijk naar de juiste framemaat. Ik heb jarenlang gefietst op een fiets die net te groot was, waardoor ik te veel moest rekken om bij het stuur te komen. Gevolg: vlijmscherpe pijn in mijn nek. Een paar centimeter kan al een hoop doen. Het beste is om advies te vragen in een winkel. Wil je het zelf uitrekenen? Zet de voeten 20 centimeter uit elkaar. Meet de afstand vanaf je lies tot aan de grond. Deze lengte in centimeter keer 0,66 is de juiste framehoogte. Bij een bikefitting in een winkel wordt naar veel meer zaken gekeken, zoals de vorm van het zadel, de afstand tot het stuur, de hoogte en breedte van het stuur en de grootte van de handvatten.

Rohloff of Pinion

Met een derailleur is niets mis, maar je moet hem wel vaak verstellen onderweg. De Rohloff- en Pinion-versnellingssystemen hebben nauwelijks onderhoud nodig. Nog iets: Bij een derailleur moet je trappen om te kunnen schakelen; word je verrast bij een helling, dan ben je al snel te laat. Bij Rohloff en Pinion kan meteen worden teruggeschakeld. Je hoeft alleen maar een beetje kracht terug te nemen. De Pinion is ontworpen door twee Porsche-ingenieurs. Het is een versnellingssysteem bij de trapas, waardoor mensen vaak denken dat het een middenmotor is. Er hangt wel een prijskaartje aan. Een Rohloff-naaf maakt een fiets 1000 euro duurder, een Pinion met 18 versnellingen 2000 euro.

Vergeet het zadel niet

Met een verkeerd zadel ga je zeker geen lol aan je fietsvakantie beleven. Maar welke kies je? Dit is enorm persoonlijk. Ieder lijf is anders, voor de een kan een hard zadel goed werken, terwijl de ander voor een zachter zadel gaat. Ik fiets zelf zonder fietsbroek en draag gewone, loszittende kleding. Daarom ga ik graag voor een zadel met koudschuimmateriaal, dat voor extra demping zorgt. Als je op een zadel gaat zitten dat los op een krukje ligt, kun je goed voelen of je op de zitbotjes steunt of dat er elders te veel druk is.

Goede remmen

Op steeds meer fietsen zitten schijfremmen, die een uitstekende remkracht hebben, ook als het regent. Zeker als je onverhard rijdt, zijn deze de beste keuze. Je hebt dan geen remblokjes waar de modder achter kan blijven hangen. Schijfremmen zijn wel kwetsbaar. Je moet goed opletten bij transport in het vliegtuig of een bus. Velgremmen werken overigens ook prima. Dit zijn de ‘ouderwetse’ rubber remblokjes tegen de velg. Hydraulische velgremmen van Magura zijn krachtiger. In plaats van een staalkabel is er een leiding gevuld met olie.

Verlichting en usb-oplader

Het is misschien niet waar je als eerste aan denkt, maar verlichting is enorm belangrijk. In principe kun je al ver komen met een hoofdlampje of batterijverlichting, die je vlak boven je spatbord monteert. Maar wil je er echt geen omkijken naar hebben, ga dan voor een naafdynamo in de vooras, waarbij je trapkracht voor stroom zorgt. Met een omvormer kun je ook je telefoon en navigatiesysteem tijdens het fietsen opladen.

Gepubliceerd op dinsdag, juli 19, 2022

Delen