Airbnb, maar dan met campers

Country Manager België Jeroen Ducorney snort op vakantie graag in een oldtimer door de Britse countryside, maar vindt via een deelplatform een camper huren of verhuren even onweerstaanbaar, want Goboony biedt op elke vraag een antwoord. Elke vraag? Welaan dan.

Vanwaar de naam Goboony?

Jeroen:In the boonies betekent in Nieuw-Zeeland: ver van de bewoonde wereld. Het soort plek waar je graag in je camper wil overnachten. Soms kom je er toevallig een andere camper tegen. Zo hebben de oprichters van Goboony elkaar ontmoet. Terug in Nederland hebben ze samen een onlineplatform voor camperverhuur gecreëerd, naar het voorbeeld van Airbnb. Dat was in 2015. Daarna hebben ze het uitgebreid naar België, Italië en het Verenigd Koninkrijk.’

Waarom zou ik huren via Goboony?

‘De prijzen liggen lager dan in de traditionele verhuur en het aanbod is ruimer. Met wat geluk staat je ideale camper bij jou in de buurt te huur.’

En verhuren?

‘Omdat veel campers meer stilstaan dan rijden. Zonde toch van je geld? Bovendien begeleiden we onze verhuurders. Voor de nieuwkomers organiseren we infosessies met advies over verzekeringen, belastingen en de praktische details van het verhuren.’

Ben ik verzekerd als ik een camper van een particulier huur?

‘Dat is de meest gehoorde vraag. Ja. Al onze verhuurders sluiten voor hun camper een verzekering met verhuurclausule af. Dat is verplicht. We kijken daar heel streng op toe.’

Wat als mijn geboekte camper schade heeft en niet tijdig hersteld raakt?

‘Omdat de huurder vóór jou brokken heeft gemaakt? Dat is een lastige situatie, die weinig voorvalt, maar ons uitgangspunt blijft: geboekt is geboekt. In zo’n geval helpen we de eigenaar en gaan we voor jou op zoek naar een alternatief.’

Mijn huurcamper had een limiet van 250 kilometer per dag. Is dat standaard?

‘Nee. Daar laten we verhuurders vrij in. De voorwaarden bepalen welke aanvragen ze krijgen. Wie een kilometerlimiet oplegt, krijgt meestal meer boekingen voor korte trips dan voor verre reizen. Aan tien korte boekingen heb je als verhuurder meer werk dan aan drie lange. Maar misschien voorkom je graag dat je camper te veel kilometers maakt. Dat mag.’

Hoelang worden campers gemiddeld gehuurd, en voor welke bestemmingen?

‘Gemiddeld 10,6 dagen. Noorwegen is populair, omdat het een duur land is waar je vrij kan kamperen. Ook Frankrijk, Kroatië, Slovenië en Italië zijn in trek. De nieuwe trend is een lowcostvlucht boeken en je camper ter plaatse huren.’

 

Campers huren bij de eigenaar, hoofdzakelijk in België, Nederland, Italië en het Verenigd Koninkrijk.

www.goboony.be

‘Winst maken? Dat is niet de ambitie’

Jo Peleman had een tweede auto nodig. In plaats van een gewone gezinswagen schafte hij een camper Volkswagen California aan. Tweedehands, maar met opties. Veel opties. Parkeersensoren bijvoorbeeld, en een achteruitrijcamera. ‘Ik wilde het besturen zo gemakkelijk mogelijk maken’, zegt hij. ‘Dat verkleint de kans op schade. Over drie jaar verkoop ik de camper weer. De restwaarde die hij dan opbrengt, investeer ik in een nieuw exemplaar.’

Jo en zijn gezin dromen van zwerfreizen door het Hoge Noorden, maar willen hun camper niet vijftig weken per jaar op stal zetten. In de winter rijdt Jo ermee naar het werk, in de zomer verhuurt hij hem via Goboony. ‘Winst maken? Dan moeten we te veel verhuren, we willen zelf nog op reis. Ik ben tevreden als we de aankoopprijs terugverdienen.’

De verhuur pakt Jo uiterst professioneel aan. De camper heeft bestek, borden, pannen… en een volledige inventaris van alle spulletjes aan boord. Hij hanteert seizoensgebonden prijzen, beperkt het aantal kilometers per dag om slijtage te voorkomen en vermijdt aaneensluitende huurperiodes. ‘Je moet jezelf de tijd gunnen’, zegt hij, ‘om de camper voor te bereiden voor de volgende huurder. Ik vraag om te poetsen, maar poets zelf ook, en houd tijd vrij voor onderhoud en herstellingen.’ De eindbalans is positief: ‘Met de camper op pad gaan is onze favoriete manier van reizen. Eigenlijk financieren we onze vakanties door de camper te verhuren.’

 

Gepubliceerd op donderdag, januari 28, 2021 door Gert Corremans

Delen